کاهش یا اخراج نظامیان خارجی از عراق؟

کاهش یا اخراج نظامیان خارجی از عراق؟
پنج‌شنبه 22 خرداد 1399 - 14:59

خبر:

درحالی که در افکار عمومی عراق بر مساله اخراج نظامیان خارجی و به ویژه آمریکایی از این کشور تاکید می شود منابع غربی و آمریکایی میکوشند تا حداکثر خروجی مذاکرات به اصطلاح استراتژیک عراق-آمریکا را تقلیل نظامیان موجود در عراق و نه عقب نشینی ایشان معرفی کنند.

تحلیل:

- اینکه سخنگوی ائتلاف بین المللی به فرماندهی عراق در آستانه برگزاری مذاکرات عراقی-آمریکایی اعلام می کند تعداد 1200 نفر از نیروهایش را از عراق خارج کرده و در عین حال همزمان نیویورک تایمز مدعی می شود تعداد نظامیان آمریکایی در عراق می تواند به 300 نفر کاهش یابد بنظر نوعی "دستور کارسازی" برای این مذاکرات است. واقعیت آن است که برخلاف ادعای نیویورک تایمز نیروهای اشغالگر امریکایی حاضر در عراق با عناوین مختلف نظامی، امنیتی، مهندسی، خدماتی و... رقمی چندین برابر عدد اعلامی می باشند.
- در حالی که چند ماه پیش پارلمان عراق ضرورت و لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد این روزها و در آستانه برگزاری مذاکرات گروه ها، احزاب و مردم عراق بر اجرای این مصوبه پارلمان تاکید شفاف و صریح می کنند و نسبت به منحرف شدن مذاکرات از خواسته ملت عراق در اخراج اشغالگران تأکید می کنند. این درحالی است که ظاهرا فلسفه وجودی مذاکرات از دیدگاه آمریکاییان و در قالبی اعمالی بقا در عراق و عدم عقب نشینی از این کشور است.
- عراق بخودی خود برای استمرار حضور آمریکاییان دارای جذابیت های بیشماری است اما اعمال کنترل بر محور مقاومت در سایه حضور آمریکا در عراق موضوعی است که بنظر عزم آمریکا را در بهره گیری از مذاکرات بنفع این موضوع دو چندان می کند. نکته جالب توجه اینکه تاملی درترکیب تیم مذاکره کننده امریکایی نشان میدهد سه نفر ازاعضای این تیم بشکلی خاص متخصص درامور مربوط به تحریم ایران هستند
-اگرچه کاهش قیمت نفت و مساله درگیری با کرونا اوضاع عراق امروز را به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی ویژه تر از پیش مواجه کرده است اما واقعیت ان است که فقدان زیر ساخت در عراق و همچنین نابسامانی معیشتی و اقتصادی امروز در این کشور به شکلی خاص به حضور اشغالگرانه 17 ساله امریکا بازگشت دارد امری که نمیتواند و نباید از نظر مذاکره کنندگان عراقی و دولت عراق دور بماند.
- کلام آخر اینکه در شرایطی که ملت عراق به نحوه حضور نمایندگان دولت در این مذاکرات و نتایج آن چشم دوخته اند، طرح مسائلی چون کاهش حقوق بازنشستگان، شهدا و احیانا کارمندان عراق در سایه شرایط سخت اقتصادی میتواند نگاه ها را از مطالبه اصلی این روزها یعنی تاکید بر اخراج اشغالگران منحرف کند. اگر چه دولت عراق توضیحاتی خاص در این خصوص ارائه کرده و می گوید این کاهش حقوق بشکل پس انداز درنزد دولت باقی میماند وبعد از گذار ازبحران به حساب ایشان بازگشت داده خواهد شد اما به نظر می رسد این توضیحات همچنان مردم را قانع نکرده است روشن ترین دلیل این مساله آنکه امروز اعلام شد دوشنبه پیش رو تظاهراتی در عراق در واکنش به این اقدام صورت خواهد پذیرفت. برخی از صاحب نظران عراقی به دولت توصیه می کنند جبران کسری های بودجه از منابعی غیر از حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت صورت گیرد.

پربیننده ترین خبرها