تبدیل دلار  از اهرم فشار آمریکا به جرقه بصیرت در منطقه

تبدیل دلار  از اهرم فشار آمریکا به جرقه بصیرت در منطقه
پنج‌شنبه 22 خرداد 1399 - 22:33

با اعلام اولین اخبار درباره تصویب قانون سزار آمریکا که هدف از آن  ضربه زدن به دمشق و جلوگیری از سرعت بهبود آن و بازگشت به روال طبیعی زندگی بود، رسانه های معلوم الحال با این دید که سزار امریکا، قدرت دولتهای منطقه در تصمیم گیری یا هرگونه اقدام بدون خواست امریکا را تضعیف خواهد کرد، بر طبل جنگ روانی علیه ملت سوریه و همه منطقه کوبیدند.

العالم درگوشی

حباب آمریکا به خاطر بزرگ نمایی رسانه ها درباره قانون سزار که همراهِ آن بلکه هفته ها پیشتر از آن آغاز شده بود و تبلیغات رسانه ای اظهارات مقامات آمریکایی درباره محتوا و راهکارهای اجرای قانون جدید استکباری، شروع به بزرگ شدن کرد اما با اولین اقدام واقعی دمشق و دوستانش در مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا، ترکید.

سقوط شدید ارزش لیره سوریه در برابر دلار آمریکا ناشی از تلاش رسانه های مخالف برای ایجاد رعب و وحشت و هم چنین همراهی گروههای مسلح تروریستی ادلب با سیاست محاصره و تحریم سوریه توسط آمریکا و بلکه به دلیل خارج کردن دلار از بازار به منظور شکستن بهای لیره سوریه و زمینه سازی برای اجرای قانون سزار بود که خود تاکیدی بر این نکته است که بحران دلار در سوریه ساختگی و فقط دارای هدف سیاسی محض بود .

دمشق با اراده ملی سوریه برای مجازات اخلالگران بازار ارز و ناکام گذاردن تلاشها برای قاچاق ارز از کشور و نقش دوستان مبنی بر تامین حمایت مالی و نقدی و علیرغم ایجاد ترس و نگرانی از تحریم های آمریکا، توانست 60 درصد از ارزش ارز را بازگرداند .

سوریه تنها نیست و لیره سوریه باید قوی بماند، این موضع آشکار و قطعی روسیه در مساله محاصره اقتصادی سوریه بود.

همانطور که گفتیم سزار آمریکايي فقط به سوریه محدود نشد بلکه دامنه آن برخی سیاستمداران را دربرگرفته و به اتاق های تصمیم ساز چندین کشور منطقه نیز کشیده شد چرا که از تاثیر آن بر اقتصاد بحرانی و بحران های مختلف در کشورهای خود، نگران بودند.

این قانون از عراق تا لبنان را تحت تاثیر خود قرار داده است. نیروهای آمریکایی به منظور لغو معافیت های اعطا شده به عراق در خصوص تحریم ایران در صدد تحمیل فشارهای خود بر این کشور از سویی و از سوی دیگربه دنبال دور کردن نیروهای الحشد الشعبی است.

آمریکا قصد دارد به این طریق بعد از سلطه بر شرق سوریه به ویژه التنف عرصه را بر سوریه تنگ کرده تا سوریه و لبنان را از گستره جغرافیایی و سیاسی محور مقامت جدا کند.

تبعات این قانون لبنان را که اکنون در بحران شدید اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به سر می برد نیز دربر می گیرد.

کمیته پژوهش حزب جمهوری خواه آمریکا در کنگره، استراتژی امنیت ملی آمریکا با عنوان " تقویت آمریکا و مقابله با تهدیدات جهانی " را در پیش گرفته .راهبردی که اساسا لبنان و به ویژه حزب الله و هم پیمانان و حامیانش را هدف قرار داده است.

دولت آمریکا در این زمینه با در پیش گرفتن سیاست فرار به جلو اقداماتی مانند تصویب قانون پیگرد حامیان حزب الله، تحریم وزرای وابسته به این حزب و اعطای اختیارات جدید به ترامپ برای پیگرد اشخاصی که نامشان در فهرست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا می باشد، را انجام داده است.

همچنین نمی توان تحریم آمریکا علیه ایران و محور مقاومت را جدای از این موضوع دانست.

این در حالی است که حتی اقتصاد اردن که به اصطلاح از کشورهای دوست آمریکاست از اثرات منفی اجرای قانون آمریکایی سزار علیه کشورهای همجوار اردن در امان نمانده است.

البته سیاستمداران، اقتصاددانان و مراکز تصمیم گیری راهکارهایی برای مقابله با اثرات منفی قانون سزار ارائه داده اند که از آن جمله می توان به ایجاد بازار مشترک منطقه ای و همکاری گسترده اقتصادی بازرگانی میان کشورهای عضو این بازار اشاره نمود.

اما مهمتر از همه اینها، وجود عزم سیاسی حکومتها و سیاستمداران برای اجرای چنین طرحهایی است که خشم آمریکا را برخواهد انگیخت و به شکست توطئه هایش در منطقه خواهد انجامید.

کارشناسان معتقدند که اقدامهای اخیر آمریکا نه نشانه قوت، بلکه نشانه ضعف، ترس و وحشت واشنگتن از بحرانهایی است که به آن دچار شده و قادر به مهارش نیست و به همین علت می کوشد با تحریم و ارعاب، راهی برای برون رفت از بحرانهای داخلی و خارجی خود بیابد.

آنان افزودند که هدف آمریکا از تروریسم اقتصادی، محاصره و تحریم کشورهای محور مقاومت، منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از بحرانهای داخلی به طرف به اصطلاح دستاوردهای خارجی ترامپ آنهم قبل از انتخابات آتی ریاست جمهوری است تا وی بتواند آراء بیشتری را در آن انتخابات به خود اختصاص دهد.

به گفته این کارشناسان، هدف دیگر کاخ سفید از اجرای قانون سزار، جلوگیری از استفاده سوریه از بانکهای لبنان و بازار عراق برای فعالیتهای اقتصادی و سرگرم کردن کشورهای منطقه به مشکلات اقتصادی برای فراموش کردن مساله فلسطین و موضوع انضمام کرانه باختری و دشت اردن به رژیم صهیونیستی است که یکی از خطرناکترین توطئه های قرن است.

پربیننده ترین خبرها