گزارش گوترش؛ حلقه نجات ترامپ یا سازمان ملل

گزارش گوترش؛ حلقه نجات ترامپ یا سازمان ملل
شنبه 24 خرداد 1399 - 13:52

کاملا روشن است که گزارش گوترش، دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت، به منظور جلب رضایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تنظیم شده است.

العالم - در گوشی

دبیرکل سازمان ملل با انتشار این گزارش، دست ترامپ را برای اعمال فشارهای هر چه بیشتر بر شورای امنیت به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران باز گذاشته است؛ تا به این بهانه مانع قطع کمک های آمریکا به این سازمان بین المللی یا حتی خروج از آن شود.

نکته جالب توجه این است که گوترش در سال 2019 اعلام کرده بود که کارشناسان سازمان ملل را به عربستان فرستاده است و آنها از نزدیک اهدافی را که در حمله نیروهای مسلح یمن آسیب دیده و بقایای موشک ها را بررسی کرده اند اما هیچ نشانه ای از سلاح ایرانی در این حمله نیافته اند.

گزارش گوترش سرشار از ادعاهایی است که ترامپ دوست دارد بشنود؛ در این گزارش آمده است که در میان بقایای موشک ها و پهپادهایی که در سال 2019 به تأسیسات نفتی عربستان حمله کردند، برخی قطعه های ساخت ایران شناسایی شده است. گوترش همچنین ادعا کرده است که این قطعات احتمالا بر خلاف قطعنامه شورای امنیت در سال 2015 منتقل شده اند.

همزمان با انتشار این گزارش، آمریکا در تلاش است پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را تهیه کند.

تهیه این پیش نویس احتمالا تا ماه اکتبر به انجام می رسد. آمریکا تهدید کرده است که اگر در این تلاش موفق نشود تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران را بر می گرداند. حال آنکه این تلاش به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای در سال 2018 محکوم به شکست است.

گوترش به خوبی می داند که ترامپ هر بار که در سیاست های خود به بن بست رسیده است سعی کرده است با خروج از معاهدات و توافق های بین المللی و قطع کمک های مالی آمریکا به این سازمان ها مثل سازمان بهداشت جهانی، آنروا، یونسکو، توافقنامه آب و هوای پاریس، توافق سازمان ملل درباره مهاجرت، برجام و دادگاه جنایی و تهدید به خروج از ناتو، این بن بست را جبران کند و از این بابت همواره در تنگنا قرار گرفته است. گوترش به خوبی متوجه این تنگنا شده است لذا سعی می کند با معرفی گزینه های دیگر، وی را از حمله به این سازمان بین الملل بازدارد و این جایگزین، چیزی نیست جز اعمال فشارهای هر چه بیشتر بر ایران.

اما ایران با رد گزارش گوترش، تأکید کرده است که این گزارش تحت فشار آمریکا و عربستان نوشته شده است. ایران این گزارش را تلاشی برای اعمال فشارهای هر چه بیشتر بر شورای امنیت به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی دانسته است و از روسیه و چین خواسته است در شورای امنیت در مقابل آمریکا بایستند.

در نهایت کوچکترین تردیدی درباره میزان تأثیرگذاری و نفوذ آمریکا بر سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل و استفاده از نیروهای این سازمان برای تأمین منافع و اجرای سیاست های خود وجود ندارد تا حدی که برخی دبیر کل سازمان ملل را کارمند وزارت خارجه آمریکا دانسته اند. حتی پیش از درز کردن این گزارش – که به کلی در جهت تأمین نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی تدوین شده است – گوترش تصمیم خطیر دیگری علیه مقاومت لبنان گرفته بود؛ وی به بهانه کاهش تعداد نیروهای یونیفل در جنوب لبنان در ازای استفاده از تکنولوژی جدید برای کنترل تحرکات مقاومت اسلامی، اعلام کرده بود که مأموریت نیروهای یونیفل در جنوب لبنان را از نظارت به تجسس علیه مقاومت تغییر می دهد.

پربیننده ترین خبرها