وزرای خارجه اتحادیه اروپا با همتای آمریکایی درباره اختلافات گفت‌وگو می‌کنند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با همتای آمریکایی درباره اختلافات گفت‌وگو می‌کنند
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 11:57

در پی عمیق شدن شکاف‌ها میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درباره مسائل مختلف، امروز قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا با همتای آمریکایی خود تصویری گفت‌وگو کنند.

العالم - آمریکا

به دنبال عمیق شدن شکاف‌ها میان اروپا و آمریکا بر سر مسئله اشغال کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی، خروج واشنگتن از سازمان‌ها و توافقات بین‌المللی و چگونگی مراوده با چین، وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است امروز با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود، گفت‌وگوی تصویری داشته باشند.

پیش از این، وزرای دفاع ناتو روز چهارشنبه نشستی مجازی را برگزار کردند که تحت شعاع برنامه جنجالی آمریکا در ارتباط با کاهش چشمگیر نیروهایش در آلمان قرار گرفت.

به گزارش «فرانس ۲۴» به نقل از خبرگزاری فرانسه، رویکرد «اول آمریکا» ترامپ، روابط واشنگتن با کشورهای اتحادیه اروپا را از بحرانی به بحرانی دیگر کشانده، با این حال مقامات قاره سبز مصمم هستند مذاکرات با آمریکا را حتی در صورت پیشرفت کم ادامه دهند.

اشغال کرانه باختری

یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار این مذاکرات، مسئله اشغال کرانه باختری خواهد بود. بروکسل می‌کوشد اسرائیل را از طرح‌هایش برای اشغال این منطقه منصرف کند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت مذاکرات امروز دوشنبه با پامپئو، آغاز تلاشی سه هفته‌ای برای دسترسی به همه طرف‌ها به منظور خاتمه دادن به این اقدامات (برنامه رژیم صهیونیستی برای اشغال) خواهد بود. قرار است وزرای خارجه این اتحادیه که معتقدند این اقدام نقض قوانین بین‌المللی است، مخالفت خود را در این خصوص با پامپئو در میان بگذراند.

این مقام افزود: ما تلاش می‌کنیم همه را متقاعد کنیم که الحاق (اشغال) نظر خوبی نیست و باعث عدم ثبات می‌شود، مسئله‌ای که اسرائیل باید آن را در نظر بگیرد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در روزهای قبل به فلسطین اشغالی سفر کرد تا بنابر این گزارش، «نگرانی‌های جدی» درباره طرح اشغال را با مقامات صهیونیست در میان بگذارد.

تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری

اروپا همچنین به دلیل خروج آمریکا از موسسات و توافقات بین‌المللی که تازه‌ترین آن‌ها سازمان جهانی بهداشت و معاهده آسمان‌های باز بوده، در حالت هشدار درآمده است.

مذاکرات امروز در حالی انجام خواهد گرفت که ترامپ به تازگی تحریم‌هایی را علیه هر مقام دیوان بین‌المللی کیفری که درباره اقدامات نیروهای آمریکایی تحقیق می‌کند، فعال کرد. اقدامی که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را موجب «نگرانی جدی» توصیف کرد.

تحریم مالی، ممانعت از ورود قضات و دادستان‌های دیوان بین‌المللی به آمریکا و پیگرد حقوقی مقامات دیوان از جمله تهدیداتی است که مشاور امنیت ملی آمریکا که خود یک حقوقدان است، علیه آن مطرح کرد.

دیوان بین‌المللی کیفری عمدتا وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی را برعهده دارد.

رابطه با چین

مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند دست‌کم در خصوص مسئله چین با آمریکا به توافقاتی دست پیدا کنند. به گزارش شبکه فرانس ۲۴، در حالی که واشنگتن رویکردی تند را در مقابل چین به کار گرفته، اتحادیه اروپا می‌کوشد راهی بین همکاری، رقابت و مواجهه را در مقابل پکن بپیماید.

مقام ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد ارزیابی آمریکا و این اتحادیه اساساً از چین یکسان است، تنها رویکرد آن‌ها متفاوت است و باید بتوانند نقاط مشترک بیشتری برای همکاری بیابند.

فرانسه پیش از این هشدار داده بود که اتحادیه اروپا باید مراقب باشد بین چین و آمریکا گرفتار نشود. پاریس همچنین همواره خواستار استقلال اتحادیه اروپا از آمریکا شده، موضعی که گاهاً در ناتو بحث‌برانگیز شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها