ترکیه درخواست روسیه برای آتش‌بس در لیبی را رد کرد

ترکیه درخواست روسیه برای آتش‌بس در لیبی را رد کرد
سه شنبه 27 خرداد 1399 - 16:58

یک روزنامه ترکیه‌ای از مخالفت این کشور با درخواست مسکو برای آتش‌بس خبر داد و نوشت که آنکارا پیش‌شرط‌هایی را برای این امر مطرح کرده است.

العالم-ترکیه

ترکیه و روسیه با وجود چندین تماس تلفنی و رو در رو، همچنان بر سر ترسیم نقشه راهی برای توقف درگیری‌ها در لیبی اختلاف دارند.

روزنامه حریت ترکیه در گزارشی نوشت که مهم‌ترین موضوع مطرح شده در گفت‌و‌گوی تلفنی اردوغان و پوتین در دهم ژوئن (۲۱ خرداد) و دیدار هیأت روسی با مقامات آنکارا در ۲۴ خرداد در سطح معاونان وزرای خارجه، موضوع لیبی بود و آنکارا انتظار داشت تا در دیدار با این هیأت روسی، نقشه راه مشترکی پیش از سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به آنکارا ترسیم شود؛ اما چنین چیزی به وقوع نپیوست.

بنابراین عدم موفقیت طرفین در ترسیم یک نقشه راه مشترک برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی، اصلی‌ترین دلیل تعویق سفر دو وزیر روسی به ترکیه محسوب می‌شود.

به نوشته حریت، معاون وزیر خارجه ترکیه شروطی را برای مسکو جهت گفت‌و‌گو در خصوص آتش‌بس در لیبی وضع کرده و درخواست روسیه برای مبنا قرار دادن اعلامیه قاهره (صادره در شش ژوئن) به چند دلیل رد کرده است؛ چرا که اجرای آتش‌بس به طور یکجانبه شدنی نیست.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین نوشت که کشورهای حامی خلیفه حفتر تلاش دارند از طریق اجرای آتش‌بس، زمان بیشتری برای وی بخرند. حزیت همچنین مدعی شد که بارها در توافقات آتش‌بس، دولت وفاق ملی پایبند بوده؛ اما عناصر وابسته به «خلیفه حفتر» التزامی به توقف درگیری‌ها نداشتند.

روسیه و ترکیه هر کدام در لیبی و سوریه از یکی از طرف‌های درگیر حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند. ترکیه در سوریه از گروه‌های تروریستی و مسلح و روسیه نیز در مقابل از دولت سوریه حمایت می‌کند.

در لیبی اما روسیه از دولت شرق این کشور و ارتش تحت امر «ژنرال خلیفه حفتر» حمایت می‌کند که در مقابل آن، ترکیه نیز از دولت وفاق ملی لیبی، حمایت تسلیحاتی و سیاسی کرده و شبه نظامیان و تروریست‌های تحت امر خود در سوریه را به لیبی فرستاده است.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها