اهداف ترکیه از نقض حاکمیت سوریه و عراق چیست؟

اهداف ترکیه از نقض حاکمیت سوریه و عراق چیست؟
چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 08:24

کارشناسان می پرسند اهداف ترکیه از حمله به شمال سوریه و شمال عراق چیست؟

العالم – کشکول

ترکیه اخیرا بخشهایی از سنجار در شمال عراق را بمباران کرد.

وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد که مواضع حزب کارگران کردستان را در این گلوله باران هدف قرار داده است اما واقعیت آن است که این اقدام، اردوگاه آوارگان کرد در کوه های سنجار را هدف قرار داد.

همزمان با این بمباران، جنگنده های ترکیه نیز مناطق مرزی را بمباران کردند اما مهم ترین تحول در این زمینه، حمله ترکیه به کوههای قندیل است که نشان می دهد هدف آنکارا، نه فقط گسترش حمله به افراد مسلح حزب کارگران در داخل عراق بلکه تحقق اهداف توسعه طلبانه اردوغان رییس جمهور ترکیه در سوریه و عراق می باشد.

کارشناسان می گویند، ترکیه مناطقی را در شمال عراق گلوله باران کرد که اصلا به خاطر تجاوزات قبلی، خالی از سکنه بود تا به این شکل، زمینه ورود نیروهایش به آن و اشغال این مناطق را تسهیل کند یعنی همان اقدامی که در شمال سوریه انجام داده بود.

در این میان، عملیات چنگال عقاب که نقض آشکار حاکمیت عراق و اصل حسن همجواری بود، با واکنش شدید بغداد مواجه شد تا جایی که دولت عراق توافقات تجاری با ترکیه را به حال تعلیق درآورد و با احضار سفیر ترکیه در بغداد، یادداشت اعتراض آمیز حکومت بغداد در زمینه نقض حریم زمینی و هوایی عراق را به وی تسلیم کرد و حتی پارلمان عراق، شکایت علیه ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر نقض حاکمیت این کشور را خواستار شد اما کارشناسان معتقدند که چنین اقداماتی برای بازداشتن ترکیه از توطئه هایش در شمال عراق کافی نیست چرا که نقض حریم شمال عراق، یادآور همان سناریویی است که ترکیه در شمال سوریه اجرا کرده است.

در سوریه نیز نقض حریم شمال سوریه با حملات هوایی و توپخانه ای به بهانه در هم کوبیدن مواضع تروریست های کرد انجام شد اما پس از مدتی مشخص شد این اقدام در راستای طمع ورزی های اردوغان به شمال سوریه انجام شده است که ورود نیروهای ترکیه به این مناطق، اشغال آن با استفاده از زور، اجرای سیاست ترکیه ای سازی مناطق اشغالی و انتخاب حاکم ترکیه ای برای آن، گواهی بر این مدعا است.

لذا عراقی ها باید هوشیار بوده و اشتباه سوری ها را تکرار نکنند که در ابتدا نسبت به نقض حریمشان بی توجه بودند. در صورتیکه دمشق از همان ابتدا با قدرت به نقض حریمش توسط ترکیه پاسخ می گفت، اردوغان جرأت اعزام نیرو به سوریه یا ورود به شمال سوریه را نداشت، لذا عراقی ها در صورتیکه می خواهند مانع اجرای توطئه های اردوغان شوند، باید با قدرت به آن پاسخ بگویند تا سناریوی شمال سوریه تکرار نشود، تجربه ثابت کرده که ترکیه زبانی جز زبان زور نمی فهمد و فقط با مشاهده قدرت به ویژه قدرت نظامی سر جایش می نشیند.

نباید نسبت به تجمع نیروهای ترکیه در نزدیکی برادوست در شمال اربیل یا استقرار پایگاههای نظامی ترکیه در خاک عراق آنهم بدون کسب اجازه از دولت بغداد بی توجه بود چرا که نشانه اهداف واقعی آنکارا از نقض حاکمیت عراق است به ویژه با توجه به منابع عظیم نفتی در شمال سوریه و عراق و جنون عظمت و خودبزرگ بینی که بر اندیشه اردوغان سایه افکنده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها