هشدار نسبت به شکسته شدن سد النهضه

هشدار نسبت به شکسته شدن سد النهضه
جمعه 30 خرداد 1399 - 22:54

کارشناسان مصر و سودان هشدار دادند که به احتمال 50 درصد سد النهضه اتیوپی فرو خواهد ریخت.

العالم – مصر

احمد المفتی عضو مستعفی کمیته سودان درباره سد النهضه گفت که چنین موضوعی برای سودان موضوع زندگی و مرگ است چرا که در صورت شکسته شدن این سد، امنیت آبی سودان به خطر خواهد افتاد و مناطق زیادی از این کشور زیرآب خواهد رفت.

وی افزود که وقوع چنین حادثه ای، سودان را با مشکلات عدیده ای درخصوص منابع آبی مواجه خواهد کرد به ویژه که خطر شکسته شدن سد النهضه اتبوپی پس از شکسته شدن یکی از دروازه های سد اوین – نالوبالی وجود دارد به همین دلیل سودان باید نسبت به این موضوع هوشیار باشد.

وی از دولت سودان خواست که برای مقابله با پیامدهای وقوع این حادثه چاره اندیشی کند.

عباس شراقی استاد ژئولوژی و منابع آب دانشگاه قاهره نیز گفت: شکسته شدن سد النهضه اتیوپی بسیار خطرناک است و حتما رخ خواهد داد، موضوع آن است که این حادثه فقط زیانبار نیست بلکه سودان را فنا خواهد کرد، امکان شکسته شدن این سد بیشتر از 50 درصد است چرا که جغرافیای اتیوپی دارای پستی و بلندیهای زیادی مانند کوه و دره، صخره های شیارگونه و گسلهای بسیار بزرگی است که همراه با بارش بارانهای سیل آسا، زمینه را برای شکسته شدن این سد هموار می کند.

وی خاطر نشان کرد که مهمترین گواه برای این مدعا، شکسته شدن یکی از سدهای اتیوپی 10 روز پس از افتتاح آن و شکسته شدن یک سد دیگر در این کشور چند روز قبل از افتتاح آن بود که به مرگ 50 نفر انجامید.

محمد عبدالعاطی وزیر منابع آب و آبیاری مصر چند روز قبل گفت که مذاکرات سد النهضه میان مصر، سودان و اتیوپی انجام شده اما پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها