بن‌ سلمان روی چه حساب کرد که بر باد رفت؟

بن‌ سلمان روی چه حساب کرد که بر باد رفت؟
يکشنبه 1 تير 1399 - 13:23

حدود سه سال از کودتای نرم بن‌سلمان علیه بن‌نایف و نشستن او بر مسند ولایتعهدی می‌گذرد.

العالم- نظرکده

بن‌سلمان با کنار زدن پسرعموی خود از ولیعهدی، با شعار "اصلاحات" و طرح "چشم‌انداز 2030" بر کرسی صدارت نشست. ولی این طرح کاملا خیالی و به گفته ناظران، در سایه سیاست‌های ولیعهد، مُرده است.

ناظران بر این باورند که سیاست‌های اقتصادی بن‌سلمان و یا به اصطلاح، اصلاحات سیاسی و فرهنگی در عربستان سعودی شکست مفتضحانه ‌ای خورده است و نفت عربستان سعودی در اصل به یک ابزار رسانه‌ای تبدیل شده و تمام طرح و پروژه‌هایی که ولیعهد از آن دم می‌زند همه از بین رفته است و بودجه سعودی که عمدتا متکی بر نفت است، به کسری شدیدی دچار شده است.

ناظران همچنین تأکید کردند، خاندان سعودی که مالکیت آرامکو و چاه‌های نفتی را دارند به دنبال جایگزینی برای آنها هستند، و رژیم سعودی در حال حاضر با وام ادامه حیات می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای بدهکار در جهان محسوب می‌شود.

آنها هشدار دادند که خاندان سعودی به شکل خطرناکی در حال حرکت به سمت پرتگاه هستند و همزمان با این خاندان، تمامی قبایل و شهروندان این کشور که افزون بر یک قرن تحت ظلم آل سعود هستند، نیز به پرتگاه کشیده می‌شوند. این ناظران خاطرنشان كردند كه آمریكا دیگر بر آل‌سعود و پادشاهی عربستان سعودی حساب باز نمی‌كند؛ چرا که کارت‌های بسیار مهم‌تری از آنها در منطقه دارد و از سوی دیگر، عامل نفت دیگر برای آمریکایی‌ها دلگرم کننده نیست كه بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری كنند.

این ناظران تأکید کردند، یکی از اساسی‌ترین مشکلات جذب سرمایه‌گذاری خارجی این است که عربستان سعودی دیگر بستر مناسب و اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذار خارجی محسوب نمی‌شود و شرکت‌های خارجی خواستار آزادی‌ها در این کشور هستند.

به گفته ناظران، موضوع قتل وحشیانه "جمال خاشقجی" نقطه عطف بزرگی در این تحول بود و عاملی شد که شرکت‌های خارجی که به دنبال سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی بودند، به رغم تسهیلات گسترده از سوی محمد بن سلمان، از این تصمیم منصرف شوند.

آنها تأکید کردند، نقض گسترده حقوق بشر و اعدام‌هایی که در دوران ولیعهدی محمد بن‌سلمان صورت می‌گیرندد، این کشور را ناامن گردانیده است. به گفته آنها، حمایت ترامپ از محمد بن‌سلمان به مشکلات و بحران‌ها از جمله بحران یمن، سوریه، عراق، قضیه فلسطین و "معامله ترامپی" دامن زده و داخل خاندان پادشاهی را بی‌ثبات کرده است.

در مقابل، کارشناسان امور یمن می‌گویند محمد بن‌سلمان بعد از آنکه روی کمک دولت دونالد ترامپ حساب باز کرد دچار اشتباهات سیاسی بسیار بزرگی شده است؛ چرا که او گمان می‌کرد که ترامپ اولین پشتیبان او در نشستن بر کرسی پادشاهی است. او وارد جنگ یمن شد به این دلیل، که اعضای خاندان آل سعود و نخبه‌های سعودی احساس کنند که او مردی قوی و قدرتمند در یکسره کردن نتیجه این جنگ طی چند هفته و یا چند ماه است.

پربیننده ترین خبرها