ائتلاف سعودی مدعی توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی در یمن شد

ائتلاف سعودی مدعی توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی در یمن شد
دوشنبه 2 تير 1399 - 21:10

سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی اعلام کرد که شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات و دولت مستعفی یمن مورد حمایت عربستان بر سر آتش‌بس توافق کردند.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه سعودی "عکاظ" سعودی، سرهنگ "ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف اعلام کرد که شورای انتقالی و دولت هادی ضمن توافق برای اجرای یک آتش‌بس جامع و جلوگیری از تشدید تنش‌ها پذیرفته‌اند که در ریاض با یکدیگر دیدار کنند و اجرای توافق "ریاض" را بررسی کنند.

المالکی افزود: ائتلاف ضمن ابراز تأسف نسبت به درگیری‌های دو طرف در استان‌های جنوبی یمن، از تمام طرف‌ها می‌خواهد که منافع ملی کشور، مردم یمن و امنیت و ثبات آن را اولویت خود قرار دهند.

به گفته سخنگوی ائتلاف سعودی، این مهم تنها با پایبندی به توافق ریاض، بازگشت روال گذشته به جزیره سقطری، اجرای آتش‌بس در "ابین" و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در تمام استان‌های یمن حاصل خواهد شد.

المالکی در پایان افزود: ائتلاف چندین مراقب و ناظر در «ابین» (جنوب یمن) را برای رصد آتش‌بس مستقر خواهد کرد.

این تحولات پس از آن روی می‌دهد که بامداد روز دوشنبه نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن کنترل جزیره سقطری را از کنترل نیروهای منصور هادی خارج کردند.

در هفته‌های گذشته مناطق جنوبی یمن از جمله جزیره سقطری بارها صحنه اعتراض به شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات متحده عربی بود.

شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی روبه رو شد.

به گزارش ایرنا، در آبان‌ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در عربستان امضا شد که به توافق ریاض شهرت یافت.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

بر اساس این توافق همچنین مقرر شد که نیمی از کابینه ۲۴ نفری دولت آینده یمن از طرف شورای انتقالی جنوب تعیین شوند.

پربیننده ترین خبرها