ترکیه: عملیات در شمال عراق با موفقیت ادامه دارد

ترکیه: عملیات در شمال عراق با موفقیت ادامه دارد
دوشنبه 2 تير 1399 - 21:47

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که عملیات «پنجه ببر» با هدف پاکسازی منطقه «هفتنین» در شمال عراق از عناصر «پ.ک.ک» با موفقیت ادامه دارد. 

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه گفته که عملیات پنجه ببر علیه سازمان تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق طبق برنامه ریزی با موفقیت ادامه دارد.
آنکارا عملیات پنجه ببر را علیه عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه با حملات هوایی و زمینی از سحرگاه چهارشنبه هفته گذشته در منطقه هفتنین استان دهوک واقع در شمال اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است.
ترکیه بامداد دوشنبه گذشته در عملیاتی به نام «پنجه عقاب» در اقلیم کردستان و استان نینوا عراق با هواپیما و پهپاد به مواضع پ.ک.ک حمله کرد.
آنکارا می گوید عناصر حزب کارگران کردستان از ارتفاعات شمال عراق برای نفوذ به درون خاک ترکیه و هدف قرار دادن نیروهای ارتش این کشور استفاده می کنند.
در همین حال، «کاوه شیخ موسی» یکی از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه دیروز در واکنش به حملات اخیر ترکیه به شمال عراق گفت که آنکارا برای نفوذ و اشغال خاک عراق، پ.ک.ک را بهانه و دستاویز قرار داده است و این نشان می‌دهد که ترکیه نیات دیگری در سر دارد.
به گزارش وبگاه «الاخباریه» شیخ موسی اضافه کرد که حملات مستمر آنکارا علیه حزب کارگران کردستان ترکیه نبوده و عراق را هدف قرار داده است.
وی افزود: ترکیه همانند آنچه در سوریه و لیبی روی داده، به دنبال گسترش نفوذ خود در کشورهای عربی است.
این عضو پ.ک.ک ادامه داد: نیروهای ترکیه مستقیما مناطقی را که غیرنظامیان و روستاییان در آن حضور دارند، بمباران می‌کنند و تاکنون چند غیرنظامی نیز در این حمله‌ها کشته شده‌اند.
شیخ موسی بیان کرد با وجود بمباران و حملات آنکارا در نبردهای اخیر، بیش از ۲۰ سرباز ارتش ترکیه در درگیری با پ.ک. ک کشته شدند.
به گفته «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه در عملیات چند روز گذشته ۷۰۰ موضع گروه پ.ک.ک در شمال عراق مورد هدف قرار گرفته‌ است.
وزارت امور خارجه عراق به دنبال حملات آنکارا، سه شنبه و پنجشنبه هفته گذشته در دو نوبت «فاتح یلدز» سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و یادداشت اعتراض خود را تسلیم وی کرد.
به گزارش ایرنا، دولت اقلیم کردستان عراق نیز جمعه شب در بیانیه‌ای از ترکیه خواست به حاکمیت عراق احترام بگذارد و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) نیز این مناطق را ترک کرده و در مناطق مرزی از تنش‌آفرینی خودداری کند.
در همین حال، چند کشور عربی از جمله مصر، عربستان، امارات، بحرین و کویت حملات ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند.
حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) حدود چهار دهه است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می‌جنگد.
این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و واشنگتن به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است.
درگیری های مسلحانه دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان این کشور از آغاز، تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها