آمادگی روسای مجالس ژاپن برای تقویت همکاری پارلمانی با ایران

آمادگی روسای مجالس ژاپن برای تقویت همکاری پارلمانی با ایران
چهارشنبه 4 تير 1399 - 07:11

روسای دو مجلس نمایندگان و مشاوران ژاپن در پیام های تبریک جداگانه ای به «محمد باقر قالیباف»، رییس جدید مجلس شورای اسلامی ایران، بر آمادگی توکیو برای تقویت همکاری های پارلمانی میان دو کشور تاکید کردند.

العالم- آسیا

«اوشیما» رئیس مجلس نمایندگان و خانم «سانتو» رئیس مجلس مشاوران ژاپن در پیام های جداگانه ای انتخاب «محمد باقر قالیباف» به ریاست مجلس شورای اسلامی را تبریک گفتند.

گزارش می افزاید این دو مقام پارلمانی ژاپن ضمن آرزوی موفقیت برای قالیباف بر آمادگی همکاری دو جانبه برای توسعه و گسترش روابط پارلمانی دو کشور تاکید کردند.

محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه هشتم خرداد با کسب ۲۳۰ رای نمایندگان مجلس یازدهم برای مدت یک سال بر صندلی سبز ریاست مجلس تکیه زد.

قوه مقننه ژاپن دارای دو مجلس نمایندگان و مشاوران است مجلس نمایندگان مجلس سفلی محسوب می‌شود قانون اساسی ژاپن در موارد متعددی به این مجلس نسبت به مجلس مشاوران تفوق و برتری داده است.

این مجلس در حال حاضر دارای ۴۸۰ کرسی است که با رای مستقیم شهروندان به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند نخست‌وزیر ژاپن می‌تواند مجلس مشاوران را منحل اعلام کند و این امر باعث شده‌است که این مجلس تاکنون تنها یک دوره چهارساله داشته باشد.

مجلس مشاوران هم مجلس علیای ژاپن محسوب می‌شود این مجلس نمادی از خردورزی در صحنه سیاسی ژاپن محسوب می‌شود و اعضای آن نسبت به اعضای مجلس نمایندگان معمولاً شیخوخیت بیشتری دارند، لکن قانون اساسی ژاپن به مجلس نمایندگان در میزان اختیارات تفوق داده‌ است برخلاف مجلس نمایندگان، نخست‌وزیر ژاپن نمی‌تواند مجلس مشاوران را منحل اعلام کند.

این مجلس در حال حاضر دارای ۲۴۲ کرسی است که ۹۶ نفر از اعضای آن نمایندگان کل کشور هستند و باقی از ۴۷ حوزه انتخابیه به عنوان نمایندگان محلی انتخاب می‌شوند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها