هشدار درباره وضعيت آموزشي درکشورهاي عربي

پنج‌شنبه 7 آبان 1388 - 07:39

يک گزارش منطقه اي درباره وضعيت آموزشي کشورهاي عربي هشدار داده است که اگر اين کشورها به اندازه کافي در بخش آموزش سرمايه گذاري نکنند ، با نابساماني اوضاع سياسي و اجتماعي خود روبرو خواهند شد. دراين گزارش که ديروز منتشر شد ، نبود اراده سياسي ونه کمبود منابع مالي ازعلل اصلي وجود نظام هاي آموزشي غيرمناسب در منطقه است. به موجب اين گزارش ، دولت هاي عربي براي سلطه بر ملت هاي خود ، بيش از آن که در بخش آموزش هزينه کنند ، در بخش امنيت هزينه مي کنند و مقاديري که دربخش امنيت هزينه مي کنند ، بسيار بيشتر از مبالغي است که در بخش آموزش هزينه مي نمايند. " عادل عبد اللطيف " عضو برنامه توسعه سازمان ملل به مناسب صدور گزارشي از شناخت اوضاع عربي در سال 2009 گفت " اگر مبلغي که براي آموزش هزينه مي کرديم ، به همان اندازه اي بود که در بخش امنيتي هزينه مي کرديم ، قطعا" جوامع بهتري داشتيم ." براساس اين گزارش ، رابطه ميان آموزش و رشد اقتصادي در جهان عرب ضعيف است و به گفته عبداللطيف ، اين مساله به پول و دارايي ربطي ندارد بلکه به ترس ناشي از نتايج هرگونه اصلاحات دربخش هاي آموزشي برمي گردد. براساس بيانيه هاي برنامه توسعه سازمان ملل ، سلطنت نشين عمان مبلغي به ميزان 3.6 دهم درصد از مجموع توليد ناخالص ملي خود را در فاصله سال هاي 2002 تا 2005 براي بخش آموزش هزينه کرده است درحاليکه درسال 2005 ، 11/09 دهم درصد را دربخش نظامي هزينه کرده است. اين درحاليست که مبلغي که عربستان درهمان فاصله زماني از مجموع توليد ناخالص ملي خود به آموزش اختصاص داده است ، 6.8% درصد بوده درحاليکه اين کشور در سال 2005 ، 2/8 درصد را به هزينه نظامي اختصاص داده است. وي افزود " تاثيرات و تبعات ناشي از بي سوادي در جامعه بيش از تبعات فقر و عدم مساوات و نبود ثبات است." " عادل راشد الشارد " رئيس يکي از مراکز آموزشي در دبي گفت درامارات ، به وضوح مي توان مشاهده کرد که وضعيت آموزش دربخش دولتي از لحاظ کيفيت بسيار پايين است اما آمزوش در بخش خصوصي عالي است. الشارد افزود " ما داراي سرمايه و بودجه هنگفت هستيم اما طي ده سال گذشته در زمينه آموزشي پيشرفت نکرده ايم." براساس اين گزارش ، بي سوادي مانعي بزرگ درجهان عرب به شمار مي رود و درکشورهاي عربي حدود يک سوم از مجموع افراد بالغ دراين کشورها قادر به خواندن و نوشتن نيستند و يک سوم از اين تعداد را زنان تشکيل مي دهند. درکشورهاي عربي حدود 9 ميليون کودکي که بايد درمدارس ابتدايي تحصيل کنند ، به مدرسه نمي روند و نيز 45 درصد از نوجوانان به دبيرستان نمي روند. الشارد اظهار داشت اين مساله فقر و نابرابري و بي ثباتي بيشتري را در کشورهاي عربي به بار آورده است.

پربیننده ترین خبرها