منصور هادی عاجزانه جدایی طلبان جنوب را فرزندان خود خواند؟

منصور هادی عاجزانه جدایی طلبان جنوب را فرزندان خود خواند؟
شنبه 7 تير 1399 - 20:10

العالم - یمن

خبر:

امروز شنبه عبد ربه منصور هادی در نشستی با اعضای دولت، ریاست مجلس و معاون خود محسن صالح دست به دامان شورای انتقالی جنوب شد.

تحلیل:

- اینکه بعد از 2 ماه غیبت و تحمل شایعه های گوناگون معطوف به مریضی و مرگ، هادی خود را رسانه ای می کند بدین معناست که او درکمال ناامیدی همچنان چشم به الطاف سعودی و امارات بمنظور تمدید حیات سیاسی خود دارد.

- هادی در نشست امروز خود در حالی بدون اشاره به پیش شرطهای سابق اعلام داشته است به"توافقنامه ریاض" به شکلی که جنوبی ها آن را قبول دارند تسلیم می شود که جنوبی ها عزم خود را برای تکمیل آنچه "خودمختاری استانهای جنوبی" می نامند کاملا جزم کرده اند و به نظر می رسد هیچ نیتی مبتنی بر عدول از آن ندارند.

- در حالی که جنوبی ها تصمیم جدی دارند که شتر خلافت هادی را در میدان نبرد پی کنند، هادی می کوشد تا با التماس و در سایه ترساندن جنوبی ها از خطر انصار الله مجددا دل شورای انتقالی جنوب را بدست آورد. به همین خاطر هم هست که به" فریز شدن" اوضاع در قالب کنونی رضایت داده است. البته معنای دیگر این تحبیب و دلجویی اعتراف ناخواسته به اقتدار انصار الله است.

- اینکه قبل از نشست امروز هادی و دولتمردانش، رییس مجلس او و مشاورانش در پنجشنبه شب به دیدار سفیر سعودی در یمن رفته اند و امروز اینچنین ناکام و درمانده از پذیرش اتفاق ریاض و تسلیم شدن به شرایط کنونی سخن میگویند یعنی آنکه اعتماد پیشین دولت هادی به عربستان به پایین ترین سطح خود نزول کرده است.

- شرایط کنونی در یمن به طنابی شبیه است که لحظه لحظه بر گردن منصور هادی تنگتر و تنگتر میشود فقط میماند این سوال که پشت پرده معامله میان سعودی و امارات درخصوص یمن چیست، معامله ای که آنقدر برای سعودی دارای منفعت هست که ریاض را به خداحافظی با تنها بهانه حضور نامشروعش در یمن تشویق کند.

پربیننده ترین خبرها