لغو حج، معضلات اقتصادی عربستان را تشدید کرده است

لغو حج، معضلات اقتصادی عربستان را تشدید کرده است
يکشنبه 8 تير 1399 - 12:53

خبرگزاری فرانسه در مطلبی به بررسی تبعات منفی لغو حج بر اقتصاد عربستان سعودی پرداخت.

العالم _ عربستان سعودی

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه مقامات عربستان سعودی به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم حج را لغو کردند، مکان‌های مذهبی خالی، چادرهای رها‌شده زائران، هتل‌های بی‌روح، یک خلأ خیره‌کننده و نگرانی‌ها در خصوص مشکلات اقتصادی، تصویر کنونی شهر مکه را شکل می‌دهد که معمولا شلوغ و پر از جنب و جوش بود.

مکه، مقدس‌ترین شهر مسلمانان معمولا برای مراسم سالانه حج میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان بود اما مقامات عربستان سعودی امسال زائران خارجی را از سفر به مکه و انجام فریضه حج که برای اواخر ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود، منع کردند.

حج تمتع و عمره در مجموع ۱۲ میلیارد دلار عایدی برای مکه به همراه دارد که اقتصاد این شهر را با جمعیتی برابر با دو میلیون نفر زنده و پررونق نگاه می‌دارد.

رونق ساخت و ساز در سال‌های اخیر باعث ساخت مراکز خرید، آپارتمان‌ها و هتل‌های لوکس با منظره مشرف به کعبه شده است. اما از زمانی که شیوع کرونا به عربستان رسیده، بیشتر این مکان‌ها خالی بوده‌اند.

ویروس کرونا که به شدت به شهر مکه آسیب زده، به کسب و کارهای مرتبط با زیارت از جمله صدها هزار شغل از آژانس‌های مسافرتی گرفته تا مغازه‌های سوغاتی فروشی نیز به شدت لطمه وارد کرده است.

لغو حج به سازمان‌های برگزارکننده حج در کشورهای دیگر نیز لطمه زده است.

مقامات عربستان در ماه مارس برگزاری حج عمره را که هر زمانی می‌تواند برگزار شود، به حالت تعلیق درآوردند. سپس در تصمیمی بسیار حساس اعلام کردند که تنها حدود یک هزار زائری که در حال حاضر در کشور عربستان حضور دارند می‌توانند مراسم حج تمتع را به جا آورند. این بخش بسیار کوچکی از ۲.۵ میلیون زائری به شمار می‌آید که در سال گذشته در مراسم حج شرکت کردند.

در حال حاضر بیش از ۱۷۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۱۵۱۱ مورد قربانی براثر ابتلا به این ویروس در عربستان تائید شده است که بالاترین آمار در بین کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.

این مسأله به دنبال کاهش شدید بهای نفت و ضررهای به وجود آمده به دلیل ویروس کرونا ایجاد شده که به برنامه‌های ریاضتی و مشکلات اقتصادی دامن زده است.

چهارشنبه هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد تولید ناخالص داخلی این کشور پادشاهی در سال جاری 6.8 درصد کاهش خواهد یافت که از دهه 80 قرن گذشته بدترین عملکرد اقتصادی عربستان محسوب می‌شود.

گروه ساختمانی سعودی بن‌لادن، شرکتی که ساخت پروژه‌های بزرگ را بر عهده داشته است، در ماه‌های اخیر نتوانسته است حقوق هزاران کارگر را بپردازد. هشتگ «تأخیر در پرداخت‌های بن‌لادن» در شبکه‌های اجتماعی رونق فراوانی داشته است.

پربیننده ترین خبرها