عربستان با محاصره یمن بیمارستان‌ها را به تعطیلی می‌کشاند

عربستان با محاصره یمن بیمارستان‌ها را به تعطیلی می‌کشاند
دوشنبه 9 تير 1399 - 06:24

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در صنعا یکشنبه شب اعلام کرد: ادامه بحران کمبود فراورده‌های نفتی در این کشور که ناشی از توقیف نفتکش‌ها توسط ائتلاف سعودی است، موجب می‌شود بتدریج بیمارستان‌ها به تعطیلی کشیده شود.

العالم - یمن

این وزارت‌خانه در اطلاعیه‌ای که خبرگزاری رسمی یمن "سبا" منتشر کرد، آورده است: به خاطر اقدامات منفی سازمان ملل متحد و نبود نقش واقعی آن در این کشور، یمنی‌ها در روزهای آینده باید منتظر فاجعه بهداشتی باشند.

اشاره این وزارت‌خانه به اقدام "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد برای خارج کردن ائتلاف سعودی از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان است.

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: با ادامه لجبازی ائتلاف سعودی، امارات و پشتیبانی آمریکا مبنی بر توقیف کشتی‌های حامل سوخت در نزدیکی بنادر جیزان عربستان و جلوگیری از ورود فراورده‌های نفتی به یمن که بیش از یک ماه ادامه دارد، شاهد بحران بسیار بزرگی در تمام زمینه‌ها بویژه در بخش بهداشت خواهیم بود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: به مردم یمن و جامعه جهانی اعلام می‌کنیم که سوخت موجود تنها پاسخگوی چند روز محدود خواهد بود و این بدان معناست که ما باید براساس اولویت‌ها و بتدریج خدمات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را تعطیل کنیم.

وزارت بهداشت یمن میانگین مصرف ماهانه بخش‌ بهداشتی دولتی و خصوصی را ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۲۳۰ لیتر اعلام کرد.

برپایه این گزارش با توجه به گسترش شیوع کرونا در یمن، ضرورت ایجاد مراکز ایزوله، ضد عفونی کردن برای مبارزه با ویروس کرونا و نیز آگاهی بخشی بهداشتی افراد و دیگر اقدامات پیشگیرانه، نیاز بیمارستان‌ها به سوخت افزایش یافته است.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد: مشکل کمبود سوخت تنها به دایربودن بیمارستان‌ها منحصر نمی‌شود، بلکه با نبود بنزین، امکان انتقال بیمار به بیمارستان‌ها وجود نخواهد داشت، همین امر سبب خواهد شد بسیاری از بیماران در منازل بمانند و به خاطر عدم دسترسی به مراکز بهداشتی، در سکوت کامل جان خود را از دست بدهند.

این وزارت‌خانه، سازمان ملل متحد و دبیرکل آن و نماینده ویژه آن در یمن را مسئول پیامدهای فاجعه‌آمیز ناشی از محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی دانست.

وزارت بهداشت در صنعا همچنین سازمان ملل متحد را به جانبداری از یک طرف درگیری [ائتلاف سعودی] متهم کرد و افزود: سازمان ملل متحد نه تنها به سکوت اکتفا نکرد بلکه با انحراف رسانه‌ای، [چشم] جامعه جهانی و افکار عمومی را از حوادث جاری یمن منحرف کرد.

اطلاعیه وزارت بهداشت یمن پس از آن منتشر می‌شود که ۲۲ نفتکش یمنی در سواحل بندر «الحدیده» در غرب این کشور همچنان در توقیف ائتلاف سعودی هستند.

یک منبع آگاه در بندر الحدیده اضافه کرد که نیروهای ائتلاف در حالی از حرکت نفتکش‌ها به سوی سواحل یمن جلوگیری می‌کنند که این نفتکش‌ها مجوز حرکت از سوی سازمان ملل را دریافت کرده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها