چرا ترامپ نژادپرستی‌اش را علنی می‌کند؟

چرا ترامپ نژادپرستی‌اش را علنی می‌کند؟
دوشنبه 9 تير 1399 - 15:07

رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توییتی بار دیگر نژادپرست بودن خود را علنی کرد؛ در این توییت، فیلمی منتشر شد که صحنه تقابل لفظی تعدادی از هواداران و مخالفان" دونالد ترامپ" در یک مجمتع بازنشستگان در ایالت فلوریدا را نشان می‌داد و فردی که هوادار رئیس‌جمهوری آمریکاست در آن فریاد می‌زد:‌ "قدرت سفیدپوستان."

العالم- درگوشی

موضوع قابل توجه این است که ترامپ توییت را ضمیمه پیام "تشکر از ویلجزی‌های فوق‌العاده" ضمیمه کرد. اشاره او به هوادارانش بود که در مجتمع بازنشستگان ویلجز در شمال شرقی شهر اولاندو تجمع کرده بودند. ولی ترامپ این توییت را ساعاتی بعد از انتشارش، که موجی از خشم و انتقادها را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد، حذف کرد.

"جاد دییر" از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به انتقادها، اظهار داشت "ترامپ متوجه این جمله نشده بود و آن چه به چشم او آمده بود اشتیاق زیاد هواداران بی‌شمارش بود." در حالی‌که این ویدیوی چند ثانیه‌ای به وضوح میزان وفاداری نژادپرست‌ها را به رئیس‌شان ترامپ نشان می‌داد.

آنچه که ترامپ منتشر کرد به صورت اشتباهی نبود بلکه او درباره پیامی که می‌خواست از طریق ویدیو ارسال کند، به خوبی آگاه بود؛ این مرد ریاکاری نکرده و هیچ تلاشی برای پنهان کردن ایدئولوژی نژادپرستی خود و وفاداری‌اش به پایگاه مردمی خود، که اکثریت قریب به اتفاق آنها نژادپرستان آمریکایی تشکیل می‌دهد، نکرده است زیرا او فهمیده است که تمام آرایش را که به لطف پول هنگفتی که توسط پادشاهان، شاهزاده‌ها و شیوخ برخی رژیم‌های مرتجع در خلیج‌فارس به دست آورده، به دلیل مدیریت ضعیف دولتش در مهار شیوع کرونا از دست داده است.

عاملی که باعث سقوط محبوبیت ساختگی ترامپ با دلارهای خلیج‌فارس، شده اعتراضات بی‌سابقه‌ای است در شهرهای مختلف آمریکا در پی قتل وحشیانه" جورج فلوید" شهروند آفریقایی‌تبار آمریکا شعله‌ور شد، افزون بر این، رسوایی‌های اخلاقی، اجتماعی، شخصیتی و سیاسی ترامپ که توسط اعضای نزدیک به او فاش شد و آخرین این افشاگری‌ها توسط "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی‌اش انجام شد، از محبوبیت او کاسته است.

ترامپ به این نتیجه رسیده که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، بهترین راه برای جذب آرای نژادپرست‌های سفیدپوست که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، علنی کردن ماهیت نژادپرستی‌اش است. این اعتقاد او از نیز از جنبه‌های زیادی صحیح است به‌ویژه بعد از آنکه تمام تلاش‌های آمریكا برای ریشه‌کن كردن جوانه در حال گسترش سرطان نژادپرستی در بافت آمریکایی بر باد رفته است به همین دلیل و دلایل دیگری ترامپ هیچ تلاشی برای پنهان كردن نژادپرستی خود نكرده است، بلكه او به رغم نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، این نژادپرستی را در اشکال مختلف علنی کرد و درباره آن سخن گفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها