انقلاب بیستم برای مقاومت در عراق الهام‌بخش چیست؟

انقلاب بیستم برای مقاومت در عراق الهام‌بخش چیست؟
چهارشنبه 11 تير 1399 - 14:29

عراقی‌ها یکصدمین سالگرد انقلاب بیستم علیه اشغالگری بریتانیا را گرامی داشتند و طی آن بر ضرورت شعله‌ور ماندن نیرو و روحیه مقاومت تا تحقق حاکمیت کامل و نیز تلاش برای اخراج نیروهای آمریکایی تأکید کردند.

العالم- درگوشی

"هادی العامری" رهبر ائتلاف" الفتح" عراق در بیانیه‌ای به مناسبت صدمین سالروز انقلاب بیستم که در ماه مه ۱۹۲۰ علیه اشغال این کشور توسط نیروهای بریتانیایی رخ داد، خواستار تسریع در روند اخراج نظامیان آمریکا از این کشور و تحقق امنیت و ثبات برای عراق و همچنین دور کردن آن از تمامی درگیری‌های خارجی در منطقه شد.

وی افزود: زمان ثبات عراق، تحقق حاکمیت، دور کردن آن از مداخلات خارجی و آغاز توسعه همه‌جانبه و سازنده آن فرا رسیده است.

العامری تأکید کرد: انقلاب بیستم یکی از صحنه‌های درخشان در تاریخ معاصر عراق است که ما از آن درس و عبرت می‌گیریم و نقش بزرگ مرجعیت دینی چه در گذشته و چه در زمان حال و چه در آینده عامل اصلی برای تحقق حاکمیت ملی کشور باقی خواهد ماند.

"جعفر الحسینی" سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا را تجدید انقلاب 1920 دانست و گفت که نقش مرجعیت در این انقلاب و مقاومت امروز ما علیه اشغالگری آمریکا واضح و ثابت است.

الحسینی با تأکید بر این‌که هیچ کس نمی‌تواند به تصمیم پارلمان در خصوص اخراج نیروهای آمریکایی بی‌توجهی کند، گفت: "تفنگ مقاومت از سال 2003 تا سال 2011 به سمت نیروهای آمریکایی در عراق بوده است و به این دلیل که وحدت کشور حفظ شود."

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق با اشاره به یورش اخیر به مواضع الحشد الشعبی، خاطرنشان کرد که این تعدی مقاصد پنهان برای مقابله با گروههای وابسته به الحشد را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود، توقف نقض حریم هوایی عراق از سوی آمریکا تنها با سلاح مقاومت امکانپذیر است و در صورت ناتونی دولت‌ها، ملت‌ها حق دارند از خود در برابر اشغالگری دفاع کنند.

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله در پایان این گفت‌گو تاکید کرد که مقاومت در کنار دولت عراق برای مقابله با اشغالگری آمریکا و اخرج نیروهای آمریکایی از عراق خواهد ایستاد.

"شیخ قیس الخزعلی" دبیرکل حزب‌الله عراق نیز گفت: «نسل جدید در عراق این توانایی را دارد که انقلاب جدیدی علیه اشغالگران رقم بزنند. اگر نیروهای اشغالگر بر بقای خود در خاک عراق اصرار کنند، نسل دوم انقلاب می‌تواند به این بقای آن‌ها پایان دهد».

"برهم صالح" رئیس‌جمهوری عراق نیز در بیانیه‌ای به مناسبت انقلاب بیستم، گفت: "سالروز انقلاب 1920 درگذشته و اکنون منشأ درس‌ها و عبرت‌هایی برای ملت عراق است که آن را زنده نگه می‌دارند و موجب تثبیت ارزش‌های ملی در حق آنها می‌شود."

"مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای صدمین سالروز انقلاب 1920 را تبریک گفت و آن را انقلابی برای آزادی و حکومت مردم بر خودشان دانست.

الکاظمی گفت: "آنچه امروز به دنبال آن هستیم این است که با عزمی راسخ ارزش‌های شهروندی، حقوق قانونی و حقوق بشر در عراق را تثبیت کرده و اجازه هیچ‌گونه تجاوز به حاکمیت ملی خود را ندهیم."

صد ساله شدن انقلاب بیستم علیه اشغالگری بریتانیا ضرورت حفظ میراث مقاومت را مورد تأکید قرار داد و متذکر شد که مقاومت عاملی بازدارنده در مقابل برنامه‌ها و طرح‌های مخرب و خبیثانه برای هدف قرار دادن ظرفیت‌های اقوام ملت‌ها و کشورها است. در واقع، سالگرد این انقلاب منبری برای تأکیدی دوباره جهت اخراج نیروهای خارجی اشغالگر از خاک عراق است.

پربیننده ترین خبرها