واکنش تند فعالان عراقی به اهانت سعودی‌ها.. امارات وارد خط بحران شد

واکنش تند فعالان عراقی به اهانت سعودی‌ها.. امارات وارد خط بحران شد
شنبه 14 تير 1399 - 16:58

واکنش‌های خشمگینانه به اهانت روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر دینی در عراق همچنان ادامه دارد. عراقی‌ها بیش از 8 هشتگ در واکنش به اهانت روزنامه سعودی راه‌اندازی کردند که 4 هشتگ آن در عراق ترند شد.

العالم- عراق

هشتگ‌های "مرجعیت رمز حاکمیت" و "سیستانی سرور آل سعود است" و "عربستان مایه ننگ خاورمیانه است" ترند شدند. اما پس از آنکه امارات (دفتر توییتر در خاورمیانه در دبی) این هشتگ‌ها را حذف کرد، هشتگ "امارات هشتگ مرجعیت را حذف می‌کند" هم ترند شد.

عراقی‌ها همچنین هشتگ‌های دیگری را راه‌اندازی کردند که با استقبال گسترده رو به رو شدند؛ هشتگ‌هایی همچون "سیستانی پدر ماست"، "مرجعیت سوپاپ اطمینان است"، "سیستانی خطر قرمز ماست" و "سیستانی در هم کوبنده داعش و عربستان است".

سرتیپ" ستاد محمد الحسینی" در واکنش به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه الشرق الاوسط نوشت "سید سیستانی، رمز حاکمیت عراق است و عراق به یمن وجود او آزاد و سرافراز می‌ماند و عراقی‌های شریف، زیر سایه او حاکم وطنشان هستند. بگذار همه کینه‌توزها لال و دهان‌های یاوه‌گو بسته شوند".

"Sireena" نوشت "آقا.. دست آنها به جایگاه شما نمی رسد هر قدر که صدای زشت و کریه شان بالا برود.. و هر قدر هیلکل های کثیفشان گنده باشد."

"علی ☆" هم در مقابل کاریکاتور اهانت‌آمیز روزنامه الشرق الاوسط، کاریکاتوری ترسیم کرده؛ که در آن "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی، کشورش را از اسلام دور می‌کند. این کاربر نوشته است: "همه می‌دانند که این مرد به مثابه دژی محکم برای عراقی‌ها است."

"salam almansori" نیز نوشته است: "مرجع عالی‌قدر با فتوایی که داعش را خُرد کرد هیبت شما را نیز نابود کرد و در هم شکست."

کاربر "Manal" نیز با انتشار تصویری از آیت‌الله سیستانی در قالب نقشه جغرافیایی عراق، در گوشه تصویر نوشته است: "تو، عراق هستی."

حساب کاربری "نور الحمدان" خاطرنشان کرده که واکنش عربستان سعودی "طبیعی" است؛ چرا که آیت ‌الله سیستانی نقشه‌های سعودی را به معنای واقعی نابود کرد.

"محمد الحمد" نیز در واکنش به ادعای این روزنامه، به مقایسه ایران و عربستان سعودی پرداخته و نوشته است: "دستی انتحاری‌ها را به ما می‌فرستد و فتواهای تکفیری و اعدام را برای ما صادر می‌کند، دستی نیز در مقاومت به ما کمک می‌کند. دستی علیه ما و وحدت‌ ما می‌جنگد و دستی نیز از وحدت‌مان حمایت می‌کند. دستی از داعش حمایت می‌کند و دستی نیز از ما در بیرون راندن آنها( داعشی‌ها) حمایت می‌کند. دستی به خاطر کشته شدن رهبران‌مان از خوشحالی کَف می‌زند، و دستی نیز زمین‌های‌مان را با خون رهبرانش آبیاری می‌کند."

"Noon" خاطرنشان کرد که روزنامه به دنبال واکنش عراقی‌ها عقب‌نشینی کرد. تصویر به وضوح آیت‌الله سیستانی را هدف قرار گرفته است.

" "Ahmed dewan نیز نوشته است، این روزنامه سعودی باید فورا از ملت عراق و آقای سیستانی عذرخواهی کند.

"عمار حبیب" با انتشار تصویری از دونالد ترامپ، که لباس سعودی‌ها را بر تن کرده، خطاب به آل سعود گفته است: "این واقعیت شما است."

" نصير حسن شيبوب-4" با ترسیم کاریکاتوی، عربستان سعودی را مانع اصلی برقراری ثبات و امنیت در عراق اعلام کرده است.

فعالان اجتماعی تأکید کرده‌اند، اگر فتوای آیت‌الله سیستانی نبود عراق در چنگال‌های داعش وهابی سقوط می‌کرد.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن روز جمعه اقدام به انتشار کاریکاتوری موهن از آیت‌الله سیستانی کرد. محافل سیاسی و اجتماعی عراق این اقدام توهین‌آمیز را به شدت محکوم و اعلام کرده‌اند که این روزنامه پیش از این هم طی سال‌های گذشته به منظور فتنه‌انگیزی و تفرقه، مقاله‌ها و خبرهای توهین‌آمیزی را علیه ملت عراق منتشر کرده است.

پربیننده ترین خبرها