آزمایش سومین واکسن کرونا در چین وارد فاز سوم می‌شود

آزمایش سومین واکسن کرونا در چین وارد فاز سوم می‌شود
چهارشنبه 18 تير 1399 - 08:30

تلاش‌ها برای ساخت واکسن بیماری کووید-۱۹ در نقاط مختلف جهان بی‌وقفه ادامه دارد.

العالم _ آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، شرکت «سینوواک بیوتک» دومین واکسن محصول چین و سومین واکسن در جهان را برای مقابله با ویروس کرونا در هفته‌های آتی وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی می‌کند. چین تمامی امکانات بخش دولتی، بخش خصوصی و ارتش را برای تولید هرچه سریعتر واکسن کرونا به خدمت گرفته است.
البته مهار موفق ویروس در چین امکانات این کشور برای کارآزمایی بالینی واکسن را در مقیاس وسیع محدود می‌کند، و تاکنون فقط تعداد معدودی از کشورها همکاری با چین در این زمینه را پذیرفته‌اند.

اما چین با به کارگیری امکانات و ابزارهای یک اقتصاد سازمان یافته و تحت کنترل دولت تاکنون به پیشرفت‌های شایانی دست یافته است.
به عنوان نمونه، یک موسسه دولتی ظرف چند ماه دو کارخانه تولید واکسن را احداث کرد و ارتش و چندین موسسه دولتی اجازه داده‌اند این واکسن‌ها روی کارمندان آنها آزمایش شود.
بخش پژوهشی ارتش که یکی از سازمان‌های کلیدی در زمینه مقابله با بیماری‌های عفونی در چین است، برای تولید واکسن کرونا با شرکت خصوصی «کن‌سینو» همکاری می کند.

در حال حاضر از مجموع ۱۹ واکسن احتمالی کرونا که آزمایش بالینی آن‌ها آغاز شده، ۸ مورد محصول چین است. در عین حال چین روی فناوری‌های قدیمی‌تر تولید واکسن نیز تمرکز کرده که در گذشته برای تولید واکسن آنفلوانزا و سرخک مورد استفاده قرار می‌گرفت و این امر می‌تواند احتمال موفقیت در تولید واکسن کرونا را افزایش دهد.
برخی از رقبای غربی از جمله شرکت آمریکایی «مدرنا» و یا شرکت آلمانی «کیورواک» از فناوری‌های جدیدی استفاده می‌کنند که محصول آن تاکنون توسط نهادهای ناظر تایید نشده است.

تاکنون دو واکسن احتمالی درمان کووید- ۱۹ به مرحله سوم آزمایش‌های بالینی رسیده‌اند. یکی از آنها محصول شرکت چینی «سینوفارم» و دیگری محصول همکاری شرکت «آسترازنکا» و دانشگاه آکسفورد است. واکسن محصول شرکت چینی «سینوواک» نیز در هفته‌های آینده به این مرحله خواهد رسید.

چین برای تسریع روند تولید واکسن به دو شرکت «سینوفارم» و «سینو واک» اجازه داده که مراحل اول و دوم آزمایش‌های بالینی را ادغام کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها