وزیر مشاور امارات، حل بحران قطر را به عربستان سعودی پاس داد

وزیر مشاور امارات، حل بحران قطر را به عربستان سعودی پاس داد
جمعه 20 تير 1399 - 22:53

وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی بعد از افشاگری شبکه فاکس‌نیوز درباره طرح ترامپ برای مصالحه میان کشورهای محور سعودی با قطر، گفت که ریاض این بحران را می‌تواند مدیریت کند.

العالم - امارات

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی به دنبال افشاگری «فاکس نیوز» علیه امارات در قضیه بحران قطر، توپ را به زمین سعودی‌ها انداخت و گفت که ابوظبی به «حکمت و قاطعیت» ریاض اعتماد دارد.

قرقاش جمعه در توییتر خود نوشت که «موضع امارات در قبال بحران قطر کاملا واضح است و ما در طرفی هستیم که شامل موضع چهارجانبه متحد است... در همین راستا ما به حکمت و قاطعیت برادرانمان در پادشاهی سعودی در مدیریت بحران به گونه‌ای که منافع مشترک را تضمین کند، کاملاً اعتماد داریم».

شبکه فاکس‌نیوز آمریکا دیشب گزارش داد که رئیس جمهور این کشور می‌خواست با باز شدن آسمان عربستان سعودی به سوی هواپیماهای قطر و کاهش درآمد ایران از ترانزیت هوایی حاصل از هواپیماهای قطر، به تهران فشار بیاورد که با کارشکنی امارات این تلاش‌ها بیهوده بوده و نتیجه‌ای نداده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) برای شرکت در اجلاس «اسلامی- آمریکایی ریاض» که طی آن ۵۰ کشور از جهان عرب و اسلام مشارکت داشتند، وارد عربستان سعودی شد.

دقیقا ۱۵ روز از این رویداد مهم سیاسی نگذشته بود که خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اظهاراتی از طرف «تمیم بن حمد»، امیر قطر منتشر کرد. دوحه بلافاصله این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که سایت این خبرگزاری از سوی افراد ناشناسی هک شده است و این اظهارات به وی نسبت داده شده است. بعدها معلوم شد منشاء حملات سایبری به «قنا» و هک سایت آن، امارات بوده است.

امیر قطر در اظهارات منتسب به او، از گروه‌‌های مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت کرده بود. به فاصله ساعاتی از این رویداد، چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین، مقام‌های قطری را به تلاش برای حمایت مالی از «تروریسم» متهم کرده و به روابط دیپلماتیک خود با قطر پایان دادند.

این کشورها اعلام کردند تا زمانی که دوحه شروط سیزده‌گانه آن‌ها را که یکی از آن‌ها بستن شبکه پربیننده الجزیره بود، نپذیرد، به قطع روابط خود با قطر ادامه خواهند داد. بحران قطر به رغم تلاش‌ها برای پایان دادن به آن، همچنان پابرجاست و دوحه گفته که تن دادن به این شروط، استقلالیت قطر را از بین میبرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها