بهرام قاسمی: شرکای برجامی به تعهداتشان عمل نکنند، به تنهایی عضو برجام نمی‌مانیم

بهرام قاسمی: شرکای برجامی به تعهداتشان عمل نکنند، به تنهایی عضو برجام نمی‌مانیم
دوشنبه 23 تير 1399 - 20:31

سفیر کشورمان در فرانسه با بیان اینکه هرگز آغازگر هیچ اقدام خلاف موازین بین‌المللی نخواهیم بود، گفت: اما در صورتی که شرکای برجامی نتوانند به تعهداتشان عمل کنند، ایران به تنهایی نمی‌تواند عضو برجام باقی بماند.

العالم - ایران/ سیاسی

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه همزمان با پنجمین سالگرد انعقاد «برجام» در اظهاراتی عنوان کرد: در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، پس از سیزده سال مذاکرات پیچیده، سخت و به عبارتی بی نظیر، ایران با گروه کشورهای ۱+۵ در خصوص مباحث هسته ای به تفاهمی تاریخی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک - برجام دست یافت. توافقی در راستای تقویت و استحکام رژیم عدم اشاعه، با رعایت درک متقابل و منافع طرفین.

وی افزود: اما از آنجایی که رژیم مستبد و زیاده خواه آمریکا هرگز در حسن انجام تفاهمات و اجرای توافقات قابل اعتماد نبوده و نیست، از همان ابتدا ایالات متحده با قصور در انجام وظایف و تعهدات پذیرفته شده در برجام، در برابر حسن نیت ایران و یک آزمون تاریخی، کارشکنی های خود را آغاز کرد و سرانجام در هشتم ماه می ۲۰۱۸، ایالات متحده به رهبری ترامپ، به صورت یکجانبه و برخلاف تمامی موازین شناخته شده بین المللی از برجام خارج شد و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک عضو شورای امنیت، متحدان خود و سایر اعضا را نیز به خروج از برجام تشویق کرد و سخت ترین تحریم‌ها در طول تاریخ بشریت را علیه ملت بزرگ و صاحب تمدن و متعهد به تمامی موازین بین‌المللی اعمال و سایر اعضای جامعه بین‌المللی را به لزوم پیروی از قوانین فرامرزی آن کشور تهدید کرد.

سفیر ایران در پاریس خاطرنشان کرد: دول اروپایی و بخصوص دیگر شرکای برجامی، ایران را تشویق به استمرار حضور در این توافق کرده و با وعده ایجاد یک سازو کار مالی برای تجارت با ایران، از آمریکای گریزان از تعهدات جهانی و بین‌المللی، انتقاد کردند.

وی افزود: امروز پس از پنج سال از تفاهم بزرگ برجام به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در معاهدات و توافقات جهانی مبتنی بر قطعنامه سازمان ملل و حمایت جهانی می‌گذرد و متاسفانه باید اذعان کرد که آمریکای زیاده خواه و افزون طلب را دیگر امیدی به بازگشت به این تفاهم چندجانبه و بین‌المللی نیست.

قاسما اضافه کرد: در این دوران شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی علیه ایران به اجرا درآمد و کشور ما همچنان مقاومت حداکثری خود را در برابر فشار حداکثری با جدیت دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: هیچ تفاهم و روابطی برای همیشه نمی‌تواند یک سویه و یکطرفه باقی بماند. ایران با تمام توان سعی دارد کشور متعهد به قوانین بین‌المللی و موازین شناخته شده جهانی باشد. اما گویند صبر و تحمل نیز حد و مرزی دارد.

سفیر ایران در پاریس بیان کرد: ما هرگز آغازگر هیچ اقدام خلاف موازین بین‌المللی نخواهیم بود، اما در صورتی که شرکای برجامی ایران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، ایران به تنهایی نمی‌تواند کشور عضو برجام باقی بماند. آمریکا می‌خواهد برجام را نابود سازد و دیگر کشورهای طرف برجام را نیز از این معاهده به بهانه‌های واهی و استدلال‌های پوچ و پوسیده خارج کند.

وی در پایان گفت: ما تمامی کشورهای عضو برجام، سایر کشورهای جهان و مجامع بین‌المللی را که سازمان ملل ملهم از نگاه و آراء آنهاست، به هوشمندی و هوشیاری در برابر اقدام خطرناک آمریکا فرا می‌خوانیم.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها