کالامار بهای قتل خاشقچی را از بن سلمان می گیرد

کالامار بهای قتل خاشقچی را از بن سلمان می گیرد
سه شنبه 24 تير 1399 - 13:22

محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان زمانی که داشت دستور قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی را به عوامل خود می داد، هرگز فکر نمی کرد که این دستور تبدیل به کابوسی شود که زندگی و آرزوهای او را برای رسیدن به تخت و تاج سعودی به کامش زهر کند.

العالم - کشکول

بن سلمان اگر تا این مرحله در مقابل موج خشم بین الملل از جنایت قتل خاشقچی دوام آورده است، به دلیل حمایت شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بوده است که به خاطر نجات بن سلمان از سرنوشت حتمی اش، حتی در مقابل جمهوری خواهان هم ایستاد. در واقع سرنوشت بن سلمان و ترامپ به هم گره خورده است؛ نظرسنجی ها در آمریکا نشان داده است که ترامپ پس از انبوه مشکلاتی که به دلیل سیاست های ناموفق وی در داخل و خارج گریبانگیر آمریکا شده است، سرنوشتی مبهم در پیش دارد.

امروز بن سلمان سیلی محکمی دریافت کرد که او را مستقیم به سر صحنه جرم در کنسولگری عربستان در استانبول برگرداند آنهم با همه جزئیات. او هر چه در توان داشت صرف پاک کردن این صحنه از حافظه جهان کرد؛ حتی دستور داد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به فروش گذاشته شود و همه آثار جنایت برای همیشه محو شود. کسی که این سیلی را به بن سلمان زد، کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور موارد اعدام خارج از حیطه قانون بود که اعلام کرد ولی عهد سعودی مظنون اصلی قتل خاشقچی است.

کالامار به صراحت به روزنامه ها گفت: به اعتقاد من ساده لوحانه است اگر فکر کنیم محمد بن سلمان، ممکن است همین فردا محاکمه شود، این مساله دست کم در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد، این امر نیاز به گذشت زمان دارد؛ باید تا می توانیم اطلاع رسانی و آگاه سازی کنیم. ما باید به دولت‌ ها یادآوری کنیم که فردی که دستور قتل خاشقچی را داد، همچنان دستانش به خون آلوده است.

وی در ادامه گفت: "باید مجرمان را وادار به پرداخت هزینه سیاسی این قتل کنیم. اگر این جنایت هزینه حقوقی نداشته باشد باید اطمینان حاصل کنیم که هزینه سیاسی حتما دارد. اینجاست که باید جامعه مدنی وارد عمل شود؛ رسانه ها و برخی دولت ها هم که حسن نیت خود را اثبات کرده اند، باید نقش مهمی در این خصوص ایفا کنند."

البته این اظهارات کالامار در واکنش به محاکمه غیابی 20 متهم قتل خاشقچی صورت گرفته است. ترکیه 20 تن از متهمان قتل خاشقچی را در سوم ژوییه به طور غیابی محاکمه کرد.

منظور کالامار از این که بن سلمان بدون تردید روزی محاکمه خواهد شد، نوعی اشاره ضمنی به این حقیقت است که "مصونیت " بن سلمان با پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ به پایان می رسد و او باید بهای این جنایت را بدهد. اما اگر در قدرت باقی بماند به طور قطع، کشور و ملت عربستان این بها را پرداخت خواهند کرد.

بن سلمان دشمنی جز خودش ندارد؛ جنون خودبزرگ بینی، تکبر، عدم انعطاف، حس انتقام جویی و گرفتن تصمیم های عجولانه و بدون فکر از جمله ویژگی ها و صفات اصلی بن سلمان است. او هیچگاه از عواقب و پیامدهای تصمیم های غیر عقلانی خود هر چند فاجعه بار، عبرت نمی گیرد. به همین دلیل است که پیوسته شاهد تکرار اشتباهات او به شکل تصاعدی هستیم بدون اینکه ذره ای علائم پشیمانی و ناراحتی را در رفتار او ببینیم.

کالامار حق دارد بن سلمان را تحت تعقیب قرار دهد زیرا او نه فقط برای عربستان بلکه برای کل منطقه خطرناک است. او چیزی از ظهورش در صحنه سیاسی عربستان نگذشته بود که جنگ با یمن را آغاز کرد. سپس قطر را تحریم و سعی کرد آن را اشغال کند. سپس سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان را که به ریاض سفر کرده بود گروگان گرفت و او را وادار به استعفا کرد. دستور قتل خاشقچی را آنهم به آن شکل فجیع و هولناک. عموها و پسر عموهایش را دستگیر کرد و به زندان انداخت و دارایی هایشان را غارت کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین را برای پذیرش معامله ترامپ تحت فشار قرار داد و تا جایی پیش رفت که برای ملت فلسطین از شخص نتانیاهو خطرناک تر شد. همه اینها با هم کارشناسان مسائل عربستان را به این نتیجه رسانده است که او عامل صهیونیت هاست که برای تحقق اهداف و نقشه های رژیم صهیونیستی به ویژه اجرای "معامله قرن" و بر هم زدن ثبات کشورهای عربی و ایجاد تفرقه در جهان عرب به نفع صهیونیست ها به رأس هرم قدرت در عربستان پیش رانده شده است. صهیونیست ها امیدوار بودند که این اهداف حداکثر در دوره دوم زمامداری ترامپ محقق شود اما اکنون دوره بعدی ریاست جمهوری ترامپ رؤیایی بیش نیست و این بدان معناست که به محقق خروج ترامپ از کاخ سفید دوره مصونیت بن سلمان هم به پایان می رسد.

پربیننده ترین خبرها