عربستان و امارات؛ موتور محرک جنگ ترکیه و مصر در لیبی

عربستان و امارات؛ موتور محرک جنگ ترکیه و مصر در لیبی
چهارشنبه 25 تير 1399 - 15:59

در سایه تحولات شتابنده در مرزهای غربی مصر، کاربران شبکه‌های اجتماعی به بررسی این پرسش پرداخته‌اند که کدام طرف‌ها مصر را به سمت جنگ علیه ترکیه در لیبی سوق می‌دهند؟

العالم- سوشیال مدیا

روز سه‌شنبه هشتگ "ارتش مصر" در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد و موضوع قابل توجه این است که بیشتر مشارکت‌کنندگان در آن از عربستان سعودی و امارات بودند؛ امری که، کاربران آن را تلاشی برای سوق دادن مصر به رویارویی با ترکیه در خاک لیبی توصیف کرده‌اند.

این هشتگ که در تمجید ارتش مصر و قدرت آن برای ایجاد بازدارندگی در مقابل "دشمنان" بود، ساعاتی بعد از آن ایجاد شد که پارلمان طبرق (شرق) وابسته به نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری" خلیفه حفتر" در بیانیه‌ای به نیروهای مسلح مصر اجازه داد که در صورت مشاهده خطری علیه امنیت کشورشان، برای حفاظت از امنیت ملی مصر در لیبی مداخله نظامی کنند.

به رغم شفاف نبودن هدف این هشتگ، موضوعی که نظر فعالان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی را جلب کرد، مشارکت گسترده کاربرانی از عربستان سعودی و امارات و نیز ارتش‌های سایبری- که تحت حمایت دولت‌های‌شان است، بود.

کاربران می‌گویند، از زمان تشدید بحران در لیبی و تهدید "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهوری مصر به مداخله نظامی، عربستان سعودی و امارات به دنبال کشاندن مصر به جنگ علیه ترکیه در لیبی هستند.

برخی نیز خاطرنشان کردند، هدف تضعیف ترکیه است. در حالی‌که برخی معتقدند هدف، تضعیف هم ترکیه و هم مصر است تا منطقه خالی از کشورهای قدرتمند شود.

مصری‌ها تلاش سعودی و امارات را برای سوق دادن ارتش مصر به مواجهه نظامی که مصر در آن تلفات جانی می‌دهد و طرف مقابلش پیروز میدان می‌شود، رد کرده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها