مشاور جدید امنیت ملی عراق:

هدف از مذاکره آمریکا و عراق تعیین جدول خروج نیروهای آمریکایی است

 هدف از مذاکره آمریکا و عراق تعیین جدول خروج نیروهای آمریکایی است
چهارشنبه 25 تير 1399 - 16:22

«قاسم الاعرجی» مشاور جدید امنیت ملی عراق روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواسته همه عراقی‌هاست، هدف از گفت‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن را تعیین جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور عنوان کرد.

العالم-عراق

الاعرجی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین، گفت: ما نقش مهمی در گفت‌وگوهای راهبری عراق با آمریکا خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: استقلال عراق و تعیین جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشورمان خواسته ملت عراق است. ما به دنبال اختلاف با هیچ کشوری نیستیم، بلکه می‌خواهیم مناسباتمان با همه خوب باشد به‌نحوی که حاکمیت عراق هم حفظ شود.

الاعرجی تصریح کرد: مشاور امنیت ملی عراق نقش مهمی در گفت‌وگوی استراتژیک عراق و آمریکا دارد و این گفت‌وگو با هدف تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق انجام می‌شود.

وی گفت که در دور دوم این گفت‌وگوها زمان‌بندی خروج نظامیان آمریکا از کشور که خواسته دولت و ملت عراق است، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این مقام عراقی با بیان اینکه عراق نقش و موقعیت جغرافیایی مهم و قابل‌احترامی از سوی همه کشورهای منطقه دارد، ابراز اطمینان و خوشبینی کرد که همه با عراق رفتار مثبت خواهند داشت.

مصطفی الکاظمی نخست وزیری عراق ۱۵ خرداد، قاسم الاعرجی را بعنوان مشاور امنیت ملی عراق تعیین کرد.

دور اول گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا خردادماه از طریق ارتباط زنده صوتی و تصویری (ویدئو کنفرانس) بین مقام‌های سیاسی دو کشور انجام شد.

به گفته احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق،‌ نخستین دور این گفت‌وگوها درخصوص روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی میان دو کشور بود.

دو طرف همچنین در بیانیه‌ای مشترک بر کاهش نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کردند.

الصحاف بیان کرد که دور اول گفت‌وگوهای راهبردی، سرآغاز مجموعه گفت‌وگوهای راهبردی دیگر خواهد بود که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، نشست بعدی به طور مستقیم در واشنگتن برگزار می‌شود.

فروردین ماه ۹۹ سفیر آمریکا در بغداد در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق از پیشنهاد آمریکا برای آغاز گفت و گوهای استراتژیک میان دو کشور در مورد مسائل گوناگون خبر داد.

مسئولان عراقی ضمن استقبال از این پیشنهاد آن را در روابط دو کشور راهگشا توصیف کردند.

پربیننده ترین خبرها