گوترش و الحجرف در فهرست ننگ!

گوترش و الحجرف در فهرست ننگ!
پنج‌شنبه 26 تير 1399 - 10:16

زمانی‌که سازمان ملل متحد کشوری مانند عربستان سعودی را به خاطر قتل و نقض حقوق کودکان یمنی، در فهرست ننگ قرار می‌دهد، این بدان معناست که تمامی پول‌های سعودی و نفوذ اربابش، ترامپ نتوانسته‌اند بر این جنایت‌ها سرپوش بگذارند و از سوی دیگر، سندی بر مظلومیت کودکان، زنان و سالخوردگان یمنی است که موشک‌های سعودی خریداری شده از غرب، از شش سال پیش سینه آنها را همچنان می‌شکافد.

العالم- کشکول

زمانی‌که "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد اسم سعودی را از فهرست ننگ حذف کرد، یعنی این‌که این مرد بیش از این نتوانسته در مقابل دلارهای سعودی و سیطره آمریکا بر نهادهای جهانی مقاومت کند. در واقع، اقدام گوترش به حذف نام سعودی از این فهرست به مثابه چراغ سبز به ریاض برای ارتکاب جنایات علیه کودکان گرسنه و مریض یمنی است. هنوز چند روز از این تصمیم سوال‌برانگیز گوترش نگذشته که موشک‌های سعودی بر سر کودکان یمنی، در حالی‌که در خواب و یا در آغوش مادران‌شان بودند، فرو ریخت.

روز یکشنبه گذشته، رژیم سعودی مرتکب جنایت دیگری در بخش "وشحه" در استان شمالی حجه شده و طی انجام عملیاتی هوایی، 9 غیرنظامی که همگی کودک و زن بودند، را به کام مرگ فرستاد. تنها دو روز بعد از این جنایت، این رژیم کودک‌کش دست به جنایتی خونین‌تر و وحشیانه‌تر زد و با بمباران مراسم عروسی در یکی از منازل مسکونی در استان الجوف، 26 زن و کودک را شهید و ده‌ها تن را مجروح کرد.

یک روز قبل از جنایت الجوف، "نایف الحجرف" دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس طی اظهاراتی که خلاف واقعیت بوده، مدعی شد: "اقدام ایران به تسلیح حوثی‌ها تهدیدی علیه امنیت و ثبات منطقه ایجاد می‌کند و امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران یمن را با مانع روبه‌رو می‌کند." ولی واقعیت امر این است که جهانیان از مقادیر زیادی تسلیحاتی که سعودی از کشورهای غربی و آمریکا برای جنگ‌افروزی و کشتار غیرنظامیان خریداری می‌کند، در حیرت مانده‌اند.

اگر چه می‌دانیم که الحجرف فقط کارمند "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی است ولی این امر دلیلی نمی‌شود که او از انسانیت فاصله بگیرد بلکه باید برای پایان دادن به حملات ائتلاف متجاوز علیه کودکان و زنان در یمن و کمک برای حل بحران یمن از طریق گفت‌وگو اقدام کند نه اینکه اتهامات و ادعاهایی بی‌اساس علیه ایران مطرح کند.

در مقابل از گوترش و الحجرف می‌خواهیم که به افشاگری‌های "مجتهد" فعال مشهور عربستانی در توییتر درباره حمله موشکی اخیر نیروهای یمنی به جیزان توجه کنند. مجتهد روز گذشته در توییتر نوشت: حمله چند روز پیش یمنی‌ها به اهدافی مشخص در داخل عربستان مواضعی حساس را هدف قرار داده است. مجتهد با تأکید بر این‌که یمنی‌ها پالایشگاه جیزان- سومین پالایشگاه بزرگ در جهان و وابسته به آرامکو- را هدف قرار دادند، گفت: "فیلم آتش‌سوزی‌ها در صورتی که منتشر شوند، رسوایی را فاش می‌سازد." وی در توییت دیگری نوشت: "خبر کشته شدن شماری خلبان در جریان این حمله، از جمله دو خلبان خارجی، تایید شد، و رسانه‌های خارجی به زودی حقایقی را که آل سعود کتمان می‌کند، فاش می‌کنند."

گوترش و الحجرف بایستی اهداف جنگنده‌های سعودی در یمن و اهداف یمنی‌ها در عربستان سعودی را مقایسه کنند. آن زمان باید دید که آیا الحجرف به ادعاهای خود علیه ایران ادامه می‌دهد و یا گوترش بر حذف نام سعودی از فهرست ننگ اصرار خواهد ورزید؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها