نظامی ارشد صهیونیست: شانس الحاق کرانه باختری به اسرائیل کاهش یافته است

نظامی ارشد صهیونیست: شانس الحاق کرانه باختری به اسرائیل کاهش یافته است
جمعه 27 تير 1399 - 08:04

یک نظامی بلندپایه صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که توجه عمومی به الحاق کرانه باختری به اسرائیل کمتر شده است و هیچ کس تمایلی ندارد که الان به خاطر آن اذیت شود.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش پایگاه خبری "عرب ۴۸"، این مقام صهیونیست که خواست نامش فاش نشود، پنجشنبه شب به المانیتور گفت مردم [در سرزمین‌های اشغالی] مشغول زندگی هستند و میخواهند که از فروپاشی اقتصادی فاصله بگیرند. اسرائیلی‌ها به هیچ چیز توجهی ندارند و تنها به فکر اقتصاد هستند، موضوعی که "بنیامین نتانیاهو" آن را خوب می‌داند.

این نظامی صهیونیست که خواشت به نامش اشاره نشود، افزود: الحاق بخشی از کرانه باختری نیازمند برخی شرایط است که باید محقق شود؛ نخستین شرط آن است که در هفته‌های آینده، اسرائیل چراغ سبز را از واشنگتن بگیرد، هرچند اگر این اتفاق بیفتد، بازهم با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا در اسرائیل، شرایط بار دیگر به هم ریخته است.

این مقام صهیونیست البته اضافه کرد که در حال حاضر اعتقادی ندارد که تحرک برای الحاق کرانه باختری روی دهد.

از سوی دیگر به گزارش نیویورک تایمز مسؤولان آمریکایی و صهیونیستی در خصوص این که آیا الحاق می‌تواند ضمانتی برای حضور فلسطینی‌ها در مذاکرات برای اجرای معامله قرن باشد، دچار دو دستگی شده‌اند.

بر همین اساس، "دیوید فریدمن" سفیر آمریکا در تل‌آویو بیش از آن که تمایل برای اجرای معامله قرن داشته باشد، مشتاق الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل است، درحالی که "جرد کوشنر" داماد و مشاور ترامپ تمایل دارد که طرح الحاق تهدیدی برای تشویق تشکیلات خودگردان برای تن دادن به مذاکراه با اسرائیل برای اجرای معامله قرن باشد.

فریدمن بر این باور است که هرگونه تأخیر در الحاق کرانه باختری، در صورتی که ترامپ در انتخابات نوامبر (آبان ۹۹) انتخاب نشود، کل طرح الحاق را به مخاطره می‌اندازد، مسأله‌ای که به اعتقاد مسؤولان و تحلیلگران نشان از آن دارد که فریدمن یک موضع محتاطانه‌ای را در خصوص انتخاب دوباره ترامپ اتخاذ کرده است و وی نسبت به انتخاب دوباره رییس جمهوری کنونی کشورش به دیده تردید می‌نگرد.

پیش از این نیز به دنبال کشته شدن "جورج فلوید" و برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی سراسری و نیز شیوع گسترده کرونا در آمریکا طرح الحاق کرانه باختری رود اردن به تعویق افتاد.

ترامپ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۸ بهمن ۹۸) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خبری با نتانیاهو در کاخ سفید از طرح ننگین "معامله قرن" رونمایی کرد.

نتانیاهو ۱۷ مه ۲۰۲۰ (۲۸ اردیهبشت ماه) در کنست رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود:دیگر زمان الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل فرا رسیده است.

سرانجام نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک هفته پس از این سخنرانی اعلام کرد که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه) انجام می‌شود، طرح جنجالی که با موج شدید مخالفت‌ها و محکومیت‌های جهانی به تأخیر افتاد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها