باصدور ناگهانی فرمان آغاز رزمایش؛

پوتین نیروهای مسلح جنوب و غرب روسیه را غافلگیر کرد

پوتین نیروهای مسلح جنوب و غرب روسیه را غافلگیر کرد
جمعه 27 تير 1399 - 18:23

رییس جمهوری روسیه برای مشاهده میزان آمادگی نیروهای مسلح روسیه در مناطق جنوبی و غرب این کشور بدون اعلام قبلی و بطور ناگهانی، دستور آغاز رزمایش داد.

العالم - اروپا

وزارت دفاع روسیه روز جمعه در بیانیه ای با اشاره به سخنان سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: مطابق با تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه، آزمایش غیرمنتظره نیروهای نظامی جنوب و غرب روسیه و برخی واحدهای نظامی مرکزی و نیروی هوابرد روسیه و تفنگداران دریایی ناوگان شمال و ناوگان اقیانوس آرام روسیه از دقایقی پیش آغاز شد.

این برنامه با هدف ارزیابی توانایی نیروهای مسلح روسیه برای تامین امنیت نظامی در مناطق جنوب و غرب این کشور که تهدیدات تروریستی در آن حفظ شده است و نیز برای تامین مقدمات رزمایش ستادی-فرماندهی راهبردی قفقاز-2020 در حال برگزاری است.

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: در جریان این آزمایش، اجرای 56 رزمایش پیش بینی شده است. این رزمایش ها در 35 میدان نظامی زمینی و 17 محدوده نظامی دریایی در دریای سیاه و دریای خزر برگزار می شود.

در برنامه برای آزمایش آمادگی رزمی نیروهای روسیه در مجموع 149 هزار و 755 پرسنل نظامی، 26 هزار و 820 قبضه تسلیحات سنگین و جنگ افزارها و ادوات نظامی، 414 هواپیما و بالگرد نظامی و 106 فروند ناو و کشتی پشتیبانی شرکت می کنند.

به گفته شایگو، نتایج این رزمایش ها، در قالب ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد و این ارزیابی ها در تعیین واحدهای نظامی که در رزمایش بزرگ قفقاز- 2020 شرکت می کنند، مورد توجه قرار می گیرد.

شایگو در مورد اهداف تعیین شده برای این برنامه خاطرنشان کرد که به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دستور داده شده است که بازرسی و کنترل اقدامات واحدهای شرکت کننده در رزمایش ها را برنامه ریزی کرده و گروه کاری برای ارزیابی عملکرد سازمان های نظامی در این عرصه تشکیل دهد.

در جریان این بازرسی ها، عملکرد سازمان های مدیریت نظامی و فرماندهی واحدهای نظامی نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه به تنش های شدید میان روسیه و ناتو که در رزمایش های نیروهای نظامی روسی در غرب و جنوب این کشور مورد توجه قرار می گیرد، هیچ اشاره ای نشده است.

چندی پیش دمیتری مدودیف که اکنون معاون دبیر شورای امنیت روسیه است گفته بود که در دوره شیوع کرونا پیمان ناتو رزمایش برگزار کرد و روسیه قطعا به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

روابط روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ۷۰ سال پیش تا امروز همواره با نوسان مواجه بوده است هر چند که در دوره ای دو طرف به همکاری روی آوردند اما اکنون اختلاف ها هر روز بیشتر می شود و تنش ها رنگ عملیاتی تری به خود می گیرند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی که پس از انحلال پیمان ورشو بوقوع پیوست، پیمان ناتو حفظ شد و روند گسترش خود را ادامه داد.

روس ها معتقدند که گسترش ناتو به شرق، برخلاف وعده این پیمان صورت می گیرد و امنیت و تمامیت ارضی این کشور را هدف گرفته است.

همکاری های گاه و بی گاه روسیه و ناتو تا سال 2014 که مناقشه در اوکراین آغاز شد ادامه داشت اما الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه باز هم شرایط را بدتر از قبل کرد و ناتو نشست های سالانه خود با روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

به دنبال این اقدام سازمان آتلانتیک شمالی، وزارت دفاع روسیه نیز نماینده نظامی خود را از ناتو فراخواند.

در شش سال گذشته ناتو در دفاع از اوکراین تدابیری را علیه روسیه بکار گرفته است که مهم ترین آن استقرار چهار گردان در لهستان و سه جمهوری بالتیک شامل استونی، لتونی و لیتوانی است.

در این مدت ناتو هر سال در کشورهای بالتیک، اوکراین و دریای سیاه و گرجستان رزمایش های بین المللی اجرا کرده که باتوجه به ماهیت ضدروسی این تدابیر، عصبانیت روس ها را در پی داشته است هر چند که روسیه نیز در واکنش رزمایش هایی را در دریای سیاه و بالتیک و مناطق اروپایی خود برگزار کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها