یونان: به اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه، واکنش جدی نشان می‌دهیم

یونان: به اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه، واکنش جدی نشان می‌دهیم
دوشنبه 30 تير 1399 - 17:01

نخست‌وزیر یونان با متهم کردن ترکیه به تضعیف ثبات و امنیت در منطقه مدیترانه گفت به هر گونه اقدام تحریک‌آمیز ترکیه با «بلوغ و جدیت» واکنش نشان خواهند داد.

العالم - ترکیه

در ادامه تنش‌های اخیر سیاسی و دیپلماتیک آتن با آنکارا بر سر موضوعات مختلف، نخست‌وزیر یونان تهدید کرد که واکنش محکمی به اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه نشان خواهند داد.

به نوشته وبگاه روزنامه «کاثیمِرینی»، میستوتاکیس امروز (دوشنبه) ضمن محکوم کردن فتنه‌انگیزی‌های ترکیه در حوزه شرق دریای مدیترانه، اما بر حمایت یونان از تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح در قبرس تاکید کرد.

وی طی سخنرانی در مراسم چهل‌وششمین سالگرد حمله نظامی ترکیه به شمال قبرس، گفت: «اشغال غیرقانونی اراضی اروپایی، اکنون با اقدامات ستیزه‌جویانه پی در پی، به اوج خود رسیده که این امر حق حاکمیتی یونان و جمهوری قبرس را به چالش می‌کشد».

بر این اساس، نخست‌وزیر یونان با متهم کردن ترکیه به تضعیف ثبات و امنیت در منطقه مدیترانه، مدعی شد تصمیم اخیر آنکارا برای تغییر وضعیت مسجد تاریخی «ایاصوفیه» از موزه به مسجد و محل برگزاری مراسم‌های مذهبی، نشان‌دهنده دور شدن این کشور از ارزش‌های اروپا است.

به نوشته کاثیمرینی، میستوتاکیس با بیان اینکه به هر گونه اقدام تحریک‌آمیز ترکیه با «بلوغ و جدیت» واکنش نشان خواهند داد، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها با آنکارا برای رسیدن به راهکار پایدار در مورد قبرس، از سر گرفته شود.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان و همچنین عملیات حفاری نفت‌وگاز توسط آنکارا در شرق دریای مدیترانه، به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می کنند.

وی پیشتر نیز در نشست خبری با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، فعالیت‌های ترکیه در دریای مدیترانه را تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه خوانده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها