خشم آمریکا از انتخابات پارلمانی در سوریه

خشم آمریکا از انتخابات پارلمانی در سوریه
سه شنبه 31 تير 1399 - 06:48

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا انتخابات پارلمانی در سوریه را "فریبکارانه" دانست که تلاش دارد از اجرای روند سیاسی مورد تقاضای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کند.

العالم - آمریکا

مورگان اورتاگس روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، خشم و نارضایتی خود را از وفاداری مردم سوریه به دولت قانونی و مشروع این کشور در رفتن به پای صندوق رای و برگزاری انتخابات نشان داد و افزود: "روز گذشته، رژیم اسد به اصطلاح انتخابات پارلمانی را در سوریه برگزار کرد".

وی که به پیروی از سران کاخ سفید عادت دارد دولت‌های قانونی مخالف واشنگتن را «رژیم» بنامد، ادامه داد: بشار اسد به دنبال آن است تا برگزاری این انتخابات مشکوک را به عنوان یک موفقیت در برابر توطئه‌های ادعایی غرب ارائه دهد اما در واقع، این بخش دیگر مدیریت طولانی مدت اسد در رای گیری غیرآزاد است که مردم سوریه فرصت واقعی در آن ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: سوریه از زمانی که حزب بعث اسد به قدرت رسید، انتخابات آزاد و عادلانه ندیده است و امسال هم مستثنی نیست. ما گزارش‌های معتبری از کارکنان صندوق رای دریافت کردیم که برگه‌های رایی را خارج کرده‌اند که از پیش نامزدهای حزب بعث بر آن نوشته شده بود.

ظاهرا این مقام آمریکایی باید به گزارش کسانی استناد کند که مخالفان دولت سوریه ارائه داده باشند اما سوال اینجا است اگر این انتخابات آزادانه و عادلانه نبوده است، چگونه مخالفان دولت فعلی سوریه به عنوان اعضای صندوق حضور داشته‌اند و گزارش آن را به مقامات آمریکا! ارائه داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: گزارش‌های فشار بر شهروندان برای رای دادن، رایج بود و حریم خصوصی رای دهندگان ضمانت نمی شد. همچنین، شهروندان سوری خارج از کشور- حدود یک چهارم جمعیت پیش از انقلاب سوریه، مجاز به رای دادن نبودند.

اورتاگس ادعا کرد: این شهروندان محروم از حق شهروندی، شامل بیش از پنج میلیون نفر مهاجری می شوند که به خاطر جنگ بی امان رژیم علیه شهروندانش مجبور به ترک کشور شدند.

وی اضافه کرد: مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، انتخابات در سوریه باید آزادانه و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل متحد و با حضور همه سوری‌ها شامل آنهایی که پراکنده‌اند و واجد شرایط رای دادن هستند، برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: مادامی که رژیم اسد و دولت آن برای این شرایط اجازه داشته باشد و آن را دنبال کنند، جامعه بین‌المللی شاهد این قبیل انتخابات گول‌زننده به عنوان تلاش دیگر رژیم برای اعطای مشروعیت غلط به خود و جلوگیری از اجرای روند سیاسی مورد درخواست قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت خواهند بود.

پربیننده ترین خبرها