روحانی: پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی اجاره مسکن به مستاجران، از امروز اجرایی می شود/ پیش بینی شرایط سخت تر کرونا؛ باید آماده باشیم

روحانی: پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی اجاره مسکن به مستاجران، از امروز اجرایی می شود/ پیش بینی شرایط سخت تر کرونا؛ باید آماده باشیم
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 11:08

رییس جمهوری از اجرایی شدن ارایه وام ودیعه مسکن از طریق بانک به مستاجرین طی امروز (چهارشنبه) خبر داد و گفت: افرادی که حقوق ثابت دارند و خانواده‌های تحت حمایت در تهران برای ودیعه و اجاره مسکن مبلغ ۵٠ میلیون، در شهرهای بزرگ ٣٠ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ١۵ میلیون تومان تسهیلات با سود ١٣ درصد دریافت می‌کنند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به فرارسیدن ماه ذی‌الحجه و ماه مرداد گفت: در این ماه حوادث بسیار مهمی داشته‌ایم؛ از پایان جنگ و عملیات مرصاد که آخرین عملیات ما بود تا آزادی همه عزیزان ما که در عراق در بند اسارت بودند تا پیروزی مشروطیت در اواسط مرداد.

رییس جمهوری با اشاره به روز ازدواج و سالروز ازدواج امام علی (ع) با حضرت فاطمه اطهر (س)، اظهار داشت: ازدواج برای ما بسیار مهم است چراکه ازدواج موجب تشکیل خانواده می‌شود و خانواده رکن اصلی جامعه است. امسال به‌رغم کرونا تاکید ما این است که سنت ازدواج مانند گذشته ادامه یابد.

روحانی ادامه داد: مراسم‌هایی که در این مناسبات‌ها داریم، باید حذف یا به خاطر پروتکل‌های بهداشتی بسیار محدود شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ازدواج و تشکیل نهاد خانواده را برای دولت مهم دانست و تصریح کرد: امسال و سال گذشته در مساله وام ازدواج تسهیلات بهتری را برای خانه اولی‌ها و کسانی که زندگی مشترک‌شان را تازه آغاز می‌کنند قرار دادیم. ۳۰ هزار میلیارد تومان در اختیار آنها قرار گرفت و امسال هم همین روند ادامه می‌یابد.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت‌ درباره اجاره‌نشین‌ها و مستاجرین خاطرنشان کرد: دولت برای کسانی که در آغاز زندگی مشترک هستند؛ دو گام مهم برای مستاجران در هفته‌های اخیر برداشته است. اقدام اول اضافه اجاره‌بها بود که روند صعودی و غیرمنطقی داشت که در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم در تهران حداکثر ۲۵ درصد و در شهرهای بزرگ ۲۰ درصد و در شهرهای دیگر ۱۵ درصد افزایش داشته باشند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اقدام دیگری که امروز اجرایی می‌شود، دادن ودیعه از طریق بانک به مستاجرین است، ابراز داشت: مستاجرین یک پولی برای اجاره می‌دهند و یک پولی برای ودیعه در نزد مالک می‌سپارند. دولت تصمیم گرفته برای آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند، کارمند یا کارگر است و حقوق ثابتی دارد و همچنین خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند، این خانواده‌ها در تهران برای اجاره‌ای که می‌کنند، ۵۰ میلیون تومان بتوانند از بانک پول بگیرند.

روحانی افزود: در شهرهای بزرگ این وام ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان می‌شود. سود و بهره این وام، ۱۳ درصد است که یک کمک بسیار خوبی برای مستاجرین ماست. اینها می‌توانند تا ۵۰ میلیون از بانک قرض بگیرند و سود را به بانک پرداخت کنند. پایان کار وقتی اجازه تمام می‌شود اصل پول را به بانک بازگردانند.

وی با بیان اینکه آن وام کمک بسیار خوبی برای افرادی است که تحت فشار هستند، عنوان کرد: از هفته آینده وزارت مسکن و بانک مرکزی ویژگی‌ها را اعلام کرده و مقررات و شرایط را ابلاغ می‌کنند و مردم را از طریق صداوسیما مطلع و شرایط تشریح می‌کنند. این وام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستاجرین می‌دهد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از پاییز

روحانی با بیان اینکه همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان از پاییز اجرایی و عملیاتی می‌شود، گفت: ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال انتظار به این سازمان پرداخت شد.

رییس جمهوری افزود: تلاش کردیم که تامین اجتماعی این توانمندی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان پیدا کند و سازمان برنامه و بودجه هم برای بقیه بازنشستگان این روند را انجام خواهد داد تا از مهرماه به بعد به بازنشستگان که در این شرایط سخت تحت فشار قرار گرفتند، کمک شود.

قیمت ها باید متعادل شود

روحانی با اشاره به شرایط بازار و گرانی‌ها گفت: این شرایط مردم را تحت فشار قرار داده که باید چاره‌اندیشی شود؛ البته از یک طرف بانک مرکزی تلاش می‌کند که قیمت ارز را به سمت قیمت تعادلی هدایت کند که در این زمینه صادرکنندگان عزیز باید با همه توان خود به کمک بیایند و طبق مقررات، مقدار ارزی که بدست آوردند را به سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده و ادامه پیدا می‌کند.

رییس جمهوری گفت: همچنین باید بتوانیم کاری کنیم از ارزی که امروز در کشورهای دیگر به عنوان ذخیره داریم، استفاده کنیم و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام گرفته و حداقل با ۳ کشور در این روزهای اخیر اقدامات خوبی انجام دادند و امیدواریم که ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار گیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند.
روحانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید یک اقدام مهمی از نظر قیمت اجناس انجام دهد؛ در جلسه قبلی ستاد اقتصادی به وزارت صمت گفتم و امروز هم تاکید کردم؛ وزارت صمت، وزارت بازرگانی که الان فعلا با صمت یکی است و امیدواریم مجلس بتواند اقدام قانونی خود را انجام دهد.

رییس جمهوری بیان کرد: البته مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده است و این به شورای نگهبان رفته و تصویب کرده است؛ یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند.

وی افزود: از نظر دولت اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است؛ مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرده است؛ حالا یک جمله است که می‌خواهند این جمله را حذف یا اصلاح کنند، دیگر این مساله داخلی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.

رییس جمهوری گفت: هر زمانی که مجلس شورای اسلامی این ایراد شورای نگهبان را رفع و این قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنیم. که کار بسیار مهمی است و باید انجام بگیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: واقعا یک وزارتخانه قادر نیست که هم صنعت، هم معدن و هم بازرگانی را آن هم در شرایط تحریم و در این شرایط سختی که قرار داریم، بتواند اداره کند؛ البته ما از سال‌ها پیش متوجه این مساله بودیم و پایان دولت یازدهم لایحه دوفوریتی در این زمینه به مجلس دادیم و الان بیش از ۳ سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.

رصد ارز و صادرات و واردات کالا باید به لحظه و به روز شود

رییس جمهوری افزود: پس وزارتخانه‌های مربوطه در این زمینه حتی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارائی که مساله گمرکات در اختیارآنها است؛ کالا را باید از لحظه اول تا لحظه پایانی دنبال کنیم؛ یعنی کالا وقتی که از انبار حرکت می‌کند و به سمت گمرک حمل می‌شود، از وقتی که از گمرک خارج می‌شود و به یک کشور صادر می‌شود؛ زمانی که فروخته می‌شود و این پول در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد و تا زمانی که این پول باید بیاید و در سامانه نیما به خریدار عرضه شود، باید لحظه‌ای دنبال شود.

روحانی گفت: باید هر زمانی از وزارت صمت سوال کردیم که این کالا کجاست؟ باید آنلاین و به لحظه بگوید این کجاست؛ بگوید این کالا بین تهران و بندرعباس الان روی کامیون است؛ این کالا امروز روی کشتی رفت ویا این کالا امروز وارد کشور مقصد و هدف شد؛ این کالا فروش رفت؛ ارز آن این مقدار بوده و این روز وارد سامانه نیما می‌شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید هم گمرک، هم وزارت صمت، هم جهاد کشاورزی و هم سایر وزارتخانه‌های ما لحظه‌ای اعلام کنند و باید به روز و به لحظه باشیم و نسبت به واردکننده هم همین طور است.

روحانی گفت: بانک مرکزی از لحظه‌ای که ارز در اختیار افراد قرار می‌دهد باید دنبال کند که این ارز کجا رفته، در چه کشوری مصرف شده، چه جنسی خریداری شده، این جنس کجاست، در مسیر راه است، چه وقت وارد گمرک شده است؛ اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس هم متعادل خواهد بود.

رییس جمهوری تاکید کرد: البته نسبت به قیمت اجناس باید توجه کنیم شرکت‌هایی که دولتی هستند و متعلق به دولت هستند، حق ندارند به بهانه‌های مختلف جنس را اضافه کنند و جنس را گران‌تر بفروشند.

افزایش بی رویه قیمت ها قابل قبول نیست

روحانی گفت: اگر قیمت کالایی نسبت به سال گذشته ۱۰ یا ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد اضافه شده که قابل قبول است، اما اینکه اگر کالایی سال قبل یک قیمتی داشته و الان دو برابر تا سه برابر آن قیمت است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ اینکه این کالا بورسی یا غیربورسی است، در بورس یک قیمت و در بازار عرضه می‌شود که تمام قیمت اجناس را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دادیم و باید تمام قیمت‌ها را بر مبنای قیمتی که این ستاد تنظیم، ابلاغ و اعلام می‌کند، کنترل کند و همه موظف به اجرا هستند.

رییس جمهوری اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که مردم روی کاغذبازی، بوروکراسی و قوانین و مقررات گذشته، در این شرایط حساس تحت فشار قرار بگیرند و از یک طرف کرونا و مشکل کرونا بر مردم است که تمام کادر درمانی در تلاش خستگی‌ناپذیر برای درمان بیماران ما هستند و می‌دانیم که این مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود.

روحانی با اشاره به گزارش آماری درباره کرونا که روز شنبه اعلام کرده بود، تاکید کرد: آنچه ما عبور کردیم با آنچه که باقی مانده، راهِ باقی مانده ما بیشتر از آن چه است که از قبل تا امروز عبور کردیم و در این پنج ماه از برخی از مشکلات عبور کردیم، یک عده مبتلا شدند، یک عده‌ای به بیمارستان رفتند، یک عده‌ هم از بیمارستان مرخص شدند، همچنین یک عده بدون اینکه بفهمند دوره کرونایی را سپری کردند و تمام کردند و اکنون سالم هستند؛ همه این کارها انجام گرفته که یک مقدار زیادی هم پیش رو باقی مانده است.

پیش بینی شرایط سخت تر کرونا

روحانی خاطرنشان کرد: افرادی که تا امروز در بیمارستان بستری شدند، پیش بینی‌های دقیق علمی این است در ماه‌های آینده بستری ما در مجموع تا پایان سال بیشتر از آن مقداری است که در این چهار یا پنج ماه بستری شدند اینها کارهای تحقیقاتی دقیق روی آن انجام گرفته و حالا کسی همین‌طور شعار بدهد و چیزی بگوید، این برای ما روشن است.

رییس جمهوری گفت: در شرایطی قرار داریم که باید در این شرایط از لحاظ بیمارستان، تخت، پزشک، پرستار آماده باشیم و بدانیم که پیش بینی می شود بار روی دوش ما در آینده سنگین‌تر باشد البته دعای ما این است که این بار سبک‌تر شود و سریع‌تر بتوانیم از این ویروس خلاص شویم.

وی گفت: امروز (دکتر نمکی) وزیر بهداشت و درمان به من اطلاع دادند که یکی از داروها می‌تواند کمک کند، البته ما در مساله کرونا یک داروی قطعی نداریم، که بگوییم این دارو شفابخش است و کار را تمام می‌کند ،اما بعضی از داروها می‌تواند کمک کند و یکی از داروها را گفتند که در هفته آینده به داروهایی که تاکنون در اختیار ما بوده است، ملحق می‌شود و این می‌تواند کمک کند بنابراین همه باید تلاش کنیم.

پربیننده ترین خبرها