سفر الکاظمی به ایران و ناکامی دشمنان

سفر الکاظمی به ایران و ناکامی دشمنان
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 11:54

سفر نخست وزیر عراق به تهران که اولین سفر خارجی وی بعد از تصدی پست نخست وزیری و درپی تعویق سفر تعیین شده اش به عربستان سعودی به دنبال وخامت حال شاه این کشور به شمار می رود، دربردارنده مفاهیم و پیام های بسیاری است که از مهم ترین آن ها، این است که کسانی را در داخل و خارج از کشور به روابط ایران و عراق چشم دوخته اند، ناکام گذاشت.

العالم - تحلیل روز

از همان ساعات اولیه انتخاب الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق، برخی گروه های سیاسی در داخل عراق و برخی کشورها و در صدر آن آمریکا و عربستان سعودی ، برای ضربه زدن به روابط میان دو کشور برادر و دوست ایران و عراق و القای ایستادگی دولت الکاظمی در برابر آن چه که آن را " نفوذ ایران" در عراق می خوانند، دست به کار شدند.

سفر نخست وزیر عراق به تهران و مواضع و نتیجه گیری های ناشی از آن در همه سطوح سیاسی ، اقتصادی ، امنیتی و بهداشتی ثابت کرد که روابط ایران و عراق، روابطی ریشه دار و عمیق است و این روابط، عمیق تر از آن است که با تغییر دولت ها در عراق، تحت تاثیر قرار گیرد زیرا ایران و عراق منافع مرتبط و چالش های مشترک دارند و ایران طی سال ها و دهه های اخیر ثابت کرده است که هم پیمانی است که می توان در بحران ها و سختی ها به آن اعتماد کرد.

اظهارات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، تاکید کننده موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق است . ایشان در سخنان خود تاکید کردند : ایران خواهان عراقی عزتمند و مستقل است که از حاکمیت، وحدت و انسجام داخلی برخوردار باشد و هیچ گاه به دنبال دخالت در امور عراق نبوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین خاطرنشان کردند که ایران در روابط عراق با آمریکا دخالت نخواهد کرد، اما از دوستان عراقی انتظار دارد آمریکا را بشناسند و درک کنند که حضور آمریکا در هر کشوری مایه فساد و ویرانی است و ایران انتظار دارد که تصمیم دولت، ملت و پارلمان عراق مبنی بر اخراج آمریکایی ها پیگیری شود، زیرا حضور آنان ، به امنیت و ثبات ضربه وارد می کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با این عبارت های واضح و آشکار به بسیاری از سوالات و اتهامات درباره نقش ایران در عراق و ماهیت سیاست "تعادل" که برخی ها در عراق خواهان آن هستند، پاسخ دادند و آینده ای روشن را برای این روابط ترسیم کردند.

نوید بهروز

پربیننده ترین خبرها