در دوره بن سلمان، ابراز ناراحتی از درگذشت انسان ها هم جرم است!

در دوره بن سلمان، ابراز ناراحتی از درگذشت انسان ها هم جرم است!
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 14:13

حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت و مهربانی، همواره در اخلاق و رفتارهای انسانی، الگویی حسنه برای همه بشریت بوده و هستند و این تعامل انسانی حتی با کسانی که مخالف و دشمن وی بودند، نیز همواره وجود داشته است.

العالم - کشکول

کتاب های تاریخی و احادیث مملو از شواهد بسیاری از رفتارها و خلق وخوی انسانی رسول گرامی اسلام است.

از جمله این رفتارها ، به این مورد اشاره می کنیم : روزی پیامبر (ص) با گروهی از صحابه نشسته بودند که جمعی را که جنازه ای بردوش داشتند، از کنار آنان گذشتند. پیامبر از جا برخاستند و صحابه به ایشان گفتند ، ای رسول خدا، این جنازه متعلق به یک یهودی است، پیامبر در پاسخ فرمودند : هرگاه جنازه ای را دیدید، به پا خیزید، مگر او انسان نبوده است؟!

در عربستان که "پرچمدار سلفی" است و در مسیر "سلف صالح" حرکت می کند، اگر انسانی جرات به خرج دهد و به یک مسلمان مرده رحم کند، در معرض شدیدترین مجازات ها قرار می گیرد. صرفا به این دلیل که فرد میت ، در زمان حیات خود، حرفی را گفته یا سخنی را نوشته است که با افکار شاه یا ولیعهد وی همخوانی نداشته است، این برخورد، انحرافی آشکار از تعالیم پیامبر (ص) است که سلفیت وهابی مدعی است از پیروان آن است ، و حتی همه مسلمانان را به خاطر پایبند نبودن به آن ، تکفیر می کند.

امروزه و با توجه به آنچه در صفحه "زندانیان سیاسی" که به امور مربوط به زندانیان در عربستان مربوط می شود، آمده است، طبق اعلام سازمان های حقوق بشری سعودی در خارج از کشور، مقامات سعودی، سه نفر از نویسندگان و فعالان را اوایل ماه رمضان گذشته به علت ابراز عطوفت به دکتر عبدالله الحامد که در ماه رمضان به علت سهل انگاری تعمدی پزشکی در زندان فوت کرد، بازداشت کردند.

این سه بازداشت شده، عقل الباهلی نویسنده سعودی و دکتر عبدالعزیز الدخیل و سلطان العجمی وکیل و فعال حقوقی هستند که به خانواده عبدالله الحامد که از وی به عنوان بزرگ حقوقدانان و اصلاح طلبان در عربستان یاد می شود، تسلیت گفتند و در شبکه های اجتماعی به خاطر فوت وی ابراز ناراحتی و با خانواده اش ابراز همدردی کردند.

به نظر می رسد که "سلفیت" به معنای وهابی، همان برداشت تحریف شده از دین اسلام است که جهانیان شاهد اجرای آن از سوی گروه های تکفیری و درصدر آن داعش و القاعده و گروه های وابسته به آن در عراق ، سوریه ، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر هستند.

به نظر می رسد که این برداشت، مطلوب بن سلمان ولیعهد سعودی است که ابراز عطوفت به مردگانی را که آن ها را مخالف خود می داند، "خارج شدن از سنت" می داند و آن ها را مستحق شدیدترین مجازات می داند.

گفته می شود که الحامد دچار سکته مغزی شد و در زندان به کما رفت اما مقامات سعودی با وجود کهولت سن وی، اجازه آزادی او را ندادند. وی از برجسته ترین مطالبه کنندگان اصلاحات در عربستان بود و دراین مسیر، بارها بازداشت شد که آخرین بار آن مارس 2013 بود که به 11 سال حبس محکوم شد و مقامات سعودی به درخواست ها برای آزادی وی هیچ توجهی نکردند.

پربیننده ترین خبرها