خط و نشان ترکیه علیه ژنرال حفتر

خط و نشان ترکیه علیه ژنرال حفتر
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 23:16

"ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه چهارشنبه گفت: هرگونه توافق آتش بس در لیبی مستلزم خروج [ژنرال] خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی از شهر «سرت» و "الجفره" از غرب لیبی است.

العالم ـ ترکیه

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، این سخنان را در حالی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز مطرح کرده که شورای امنیت ملی ترکیه شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که آنکارا همچنان علیه هرگونه حمله‌ به لیبی در کنار مردم این کشور و [دولت وفاق] خواهد بود.

در این جلسه که به ریاست "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه تشکیل شد، آمده است که آنکارا به عملیات نظامی خارج از این کشور علیه آنچه تروریست‌ها نامیده شده، تأکید کرده است.

اردوغان اضافه کرد: ترکیه مصمم به دفاع از منافع و حقوق خود مبتنی بر حقوق بین‌الملل در مدیترانه شرقی است.

این درحالیست که پارلمان مصر که دولتش حامی ژنرال حفتر است ، روز دوشنبه در جلسه‌ای به اتفاق آرا به "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری این کشور مجوز داد تا شماری از نیروهای نظامی را به لیبی اعزام کند.

مصر از حامیان نیروهای حفتر و دولت شرق لیبی است و در مقابل ترکیه از دولت وفاق ملی مستقر در غرب لیبی حمایت می‌کند.

مصطفی المجعی، سخنگوی عملیات "طوفان خشم" وابسته به دولت وفاق ملی لیبی نیز ۳۰ تیرماه اعلام کرده بود که آغاز نبرد برای آزادسازی شهرهای سرت و الجفره و میادین و بنادر لیبی قطعی و بسیار نزدیک است. هدف گسترده‌تر ما از بین بردن شورش و سیطره کامل بر خاک لیبی است.

حفتر که پس از سقوط قذافی بر نقاط شرقی لیبی تسلط دارد، از آوریل سال گذشته (فروردین ۹۸) بر دامنه حملات خود به مناطق غربی افزوده بود. وی بر آن بود تا با تصرف طرابلس، حاکمیت خود را بر همه لیبی گسترش دهد که راه به جایی نبرد. پایگاه حفتر و نیروهایش شهر سرت است.

به اعتقاد کارشناسان مسائل منطقه، اظهارات مقام‌های دولت آنکارا در حمایت از دولت "فایز السراج" که مورد حمایت جامعه جهانی است و به دنبال آن اعزام نیروهای ترکیه به لیبی در مقابل مجوز پارلمان مصر برای اعزام نیرو به لیبی شرایط خوبی را در آینده ترسیم نمی کند و احتمال دارد این نیروها در مقابل هم صف آرایی کنند، از این رو مذاکره رودرو میان گروه های لیبیایی و هم پیمانان آنها برای رفع سوءتفاهم ها بهترین گزینه میان طرفین می باشد تا از درگیری و خون ریزی بیشتر میان کشورهای اسلامی جلوگیری شود.

پربیننده ترین خبرها