اتحادیه اروپا: ارمنستان و آذربایجان درگیری نظامی را متوقف کنند

اتحادیه اروپا: ارمنستان و آذربایجان درگیری نظامی را متوقف کنند
پنج‌شنبه 2 مرداد 1399 - 13:02

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از این دو کشور توقف درگیری‌ها و اجتناب از اقدامات تحریک‌آمیز را خواستار شد.

العالم- اروپا

دفتر «جوزپ بورل» مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رایزنی‌های تلفنی بورل با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره درگیری‌های نظامی اخیر این دو کشور خبر داد.

طبق بیانیه دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل با « جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و «زهراب امناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان به طور جداگانه تماس تلفنی برقرار و درباره درگیری‌های نظامی اخیر دو کشور رایزنی کرد.

به گفته این دفتر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این تماس تلفنی با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به خانواده‌هایی در این دو کشور که عزیزانشان در درگیری‌های اخیر کشته شدند، تسلیت گفت.

در بیانیه دفتر تصریح شد: «جوزپ بورل در جریان صحبت‌هایش از هر دو طرف خواست که درگیری مسلحانه (بین دو کشور) را متوقف و از اقدام و اظهارنظری که باعث تهییج تنش شود، اجتناب کنند به ویژه در ارتباط با هرگونه تهدیدهای تازه علیه زیرساخت‌های حساس در منطقه. او همچنین بر این موضوع تاکید کرد که همه بازیگران منطقه‌ای باید به رسیدن به این هدف مسالمت‌آمیز (پایان درگیری بین این دو کشور) کمک کنند».

اشاره بورل به تهدیدات علیه «زیرساخت‌های حساس» جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی مطرح شده که اخیرا با تشدید درگیری‌ها، اظهارنظرهایی درباره احتمال حمله به تاسیسات آبی جمهوری آذربایجان و نیروگاه هسته‌ای ارمنستان مطرح شده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان آنها را تشویق کرد به صراحت تعهدشان به آتش‌بس را نشان دهند و با اقداماتی فوری مانع از تشدید درگیری شوند.

بورل از این دو کشور خواست از مکانیسم ارتباط مستقیم موجود در «گروه مینسک سازمان همکاری و امنیت اروپا» و دیگر کانال‌ها به منظور رایزنی‌های مستقیم بین خودشان استفاده کنند و برای حل اختلافات درباره ابعاد کلیدی «منارعه ناگورنو قره‌باغ» با هم تعامل و مذاکره کنند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا همچنین خواستار آن شد که به محض مهیا شدن شرایط و تحولات میدانی، تیم سازمان همکاری و امنیت اروپا کار نظارت خود در مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان را از سرگیرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها