مسائل بغرنجی که سیاست‌های جنجالی ترامپ را به چالش کشیده است

مسائل بغرنجی که سیاست‌های جنجالی ترامپ را به چالش کشیده است
پنج‌شنبه 2 مرداد 1399 - 20:09

در اخبار آمده است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که تعداد بیشتری از نیروهای سرویس های اجرای قانون را با لباس نظامی به چندین شهر برای فرونشاندن تظاهرات ضد نژادپرستی خواهد فرستاد.

العالم - آمریکا

ترامپ اعلام کرد که عملیات "اسطوره" را توسعه خواهد داد تا این عملیات شامل چند شهر دیگر همچون شیکاگو (سومین شهر بزرگ آمریکا که گرفتار افزایش روزافزون خشونت است) و البوکرکی (ایالت نیو مکزیکو) نیز بشود. این اقدام ترامپ بیانگر تلاش مضاعف وی برای مقابله با آنچه "خشونت" می نامد، است، کسی که تصمیمات خود را با بهانه های "گسترش قتل و جرایم خشونت آمیز" توجیه می کند.

می توان گفت که سیاست ها وتصمیمات داخلی و خارجی رئیس جمهور آمریکا نسنجیده و سلیقه ای و کوتاه بینانه است و همین امر باعث شده است که تصمیمات و اقدامات وی باعث مخالفت و اعتراض مردمی و حتی بین المللی شود.

روشی که ترامپ در قبال مردم آمریکا درپیش گرفته است، باعث اعتراض مقامات فدرال ایالت ها نیز شده است زیرا روش وی اوضاع را بدتر می کند و ارتش را رودرروی معترضان حق طلب قرار می دهد.

رئیس جمهور آمریکا سیاستی جنجالی در قبال بحران کرونا در پیش گرفته و گویا به دشمنی با مردم کشورش برخاسته است مردمی که همچنان ضد نژادپرستی و خشونت تظاهرات می کنند.

رئیس جمهور آمریکا ادعا می کند که تصمیماتش برای مقابلۀ بهتر با آنچه خشونت می نامد، گرفته شده است و برای توجیه تصمیماتش چیزی به نام گسترش قتل و جرایم خشونت آمیز را بهانه کرده است ولی واقعیت اینست که تصمیمات وی برای فرونشاندن اعتراضات مردمی گسترده ضد سیاست نژادپرستانۀ وی و به عبارت بهتر، ضد سیاست فدرالیسم نژادپرستانه گرفته شده است.

به عنوان مثال، در ایالت پورتلند به راحتی می توان دید که این ایالت از زمان کشته شدن جرج فلوید شاهد تظاهرات مردمی ضد رفتارهای پلیس است. پلیس ایالت پورتلند همچنان به سرکوب وحشیانه مردم ادامه می دهد و ترامپ هم تهدید کرده است که نیروهای سرکوبگر بیشتری را به این ایالت برای فرونشاندن اعتراضات وساکت کردن معترضین و اجبار آنها به پذیرفتن سیاست های نژادپرستانه اعزام خواهد کرد تا آنچه را که "بازگشت نظم" می نامد، محقق کند. ناگفته نماند که یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 شعار "بازگشت نظم" است.

مقامات ایالت های مختلف آمریکا از دخالت دولت مرکزی در امور ایالت ها ابراز نارضایت کردند و دخالت های دولت را غیر مسئولانه و مغایر با قانون اساسی دانستند. و در همین راستا شهرداران 6 شهر اصلی "آتلانتا، واشنگتن، سیاتل، شیکاگو، پورتلند وکانزاس سیتی" در نامه ای به ویلیام بار وزیر دادگستری و چاد ولف سرپرست وزارت امنیت داخلی اعلام کردند که اعزام نیرو به ایالت ها بدون درخواست از دولت مرکزی نقض قانون اساسی آمریکا محسوب می شود.

"بیل دی بلازیو" شهردار نیویورک از ترامپ که تهدید به اعزام نیرو به پایتخت اقتصادی آمریکا (نیویورک) کرده است، انتقاد کرد وگفت : اگر ترامپ تهدید خود را عملی کند، نتیجه چیزی بجز افزایش مشکلات نخواهد بود و ما فوراً ترامپ را بازخواست خواهیم کرد تا دست از این کارهایش بردارد و اقدام ما نمونۀ جدیدی از واکنش ها به اقدامات غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی رئیس جمهور خواهد بود.

این در حالیست که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: ترامپ بازندۀ انتخابات خواهد بود و کاخ سفید را ترک خواهد کرد چه بداند چه نداند و رأی دهندگان و همچنین قانون اساسی باعث خواهند شد که ترامپ از سمت خود در ژانویه 2021 کناره گیری کند، با چشم پوشی از آنچه در ذهن خود می پروراند یا مخالفتش با ترک کاخ سفید. چه بداند یا نداند، باید کنار برود.

سخنان پلوسی محکم و کوبنده است و این پیام آشکار را برای ترامپ در بر دارد که آرزوی ترامپ برای نشستن مجدد بر صندلی ریاست کاخ سفید بر باد خواهد رفت و وی چاره ای بجز ترک کاخ سفید ندارد و اگر بخواهد با خروجش از کاخ سفید مخالفت کند، ما مراسم تحلیفی را برای روی کار آوردن رئیس جمهوری منتخب برگزار خواهیم کرد.

سخنان پلوسی چکیدۀ خواسته های همه مردم آمریکا بجز دار و دستۀ وی و جیره خوارانش است.

برخی از ناظران سیاسی معتقدند که تصمیم تنش زای ترامپ برای اعزام نیرو به ایالت ها یک اقتضای امنیتی است. برخی منتقدان هم این تصمیم را مرتبط با انتخابات آتی می دانند ولی ما معتقدیم که تصمیم وی به هر حال یک تصمیم شکست خورده، دخالت جویانه و تحریک آمیز است زیرا ایالت هایی که ترامپ می خواهد به آن نیرو بفرستد، اکثراً در دست دمکرات ها است . ترامپ همچنین در مقابله با بحران کرونا نیز سوء مدیریت خود را نشان داد و همچنان با تظاهرات مردمی ضد نژادپرستی و خشونت مواجه است.

ترامپ چه در سیاست های داخلی چه در سیاست های خارجی اش رئیس جمهوری ناکام است.

پربیننده ترین خبرها