ونزوئلا: تصمیم ضد چینی آمریکا تجاوز به یک کشور مستقل است

ونزوئلا: تصمیم ضد چینی آمریکا تجاوز به یک کشور مستقل است
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 16:51

وزیر خارجه ونزوئلا در واکنش به تصمیم واشنگتن در خصوص تعطیلی کنسولگری پکن در هیوستون، این تصمیم را محکوم کرد و آن را تجاوز بی‌اساس علیه یک کشور مستقل خواند.

العالم- آمریکا

«خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا روز شنبه در رسانه‌های اجتماعی تصمیم آمریکا برای تعطیل کردن کنسولگری چین در شهر هیوستون را «تجاوز بی‌اساس» خواند و محکوم کرد.

آرئاسا در توییتر خود نوشت: تشدید (خصومت) سیاسی، ایدئولوژیک، دیپلماتیک، اقتصادی و رسانه‌ای دولت آمریکا علیه جمهوری خلق چین تجاوز بی‌اساس علیه یک کشور مستقل است.

وی افزود: دروغ‌سازی برای حمله به چین بخشی از ناامیدی انتخاباتی ترامپ است.

روز چهارشنبه در ادامه تلاشهای آمریکا برای افزایش فشار علیه چین، واشنگتن از پکن خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را ظرف ۷۲ ساعت آینده تعطیل کند.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همان روز دستور این کشور برای تعطیلی کنسولگری چین در ایالت تگزاس را تأیید کرد و درباره چرایی آن مدعی شد: «دستور تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون را به‌خاطر محافظت از مالکیت معنوی و اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها صادر کردیم».

وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرد اتهام‌زنی‌های آمریکا روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند و افزود به زودی اقدام متقابل مناسب را اعلام می‌کند. در واکنش، چین هم روز جمعه به آمریکا دستور داد ظرف ۷۲ ساعت کنسولگری‌اش در شهر چنگدو را تعطیل کند.

ایالات متحده چهار ساختمان دیپلماتیک در چین دارد که شامل یک سفارتخانه در پکن و سه کنسولگری در چنگدو، شانگهای و شنیانگ است.

بستن کنسولگری نشان دیگری از تیرگی روابط دو اقتصاد بزرگ جهان و چرخش قابل توجهی در روابط آن‌ها در مقایسه با ۶ ماه قبل است، زمانی که دو کشور یک توافق تجاری را به امضا رساندند.

طی هفته‌های اخیر تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر مسائلی از جمله شیوع ویروس «کووید۱۹»، قراردادهای تجاری، قانون امنیتی جدید در هنگ‌کنگ و ادعای نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ، بالا گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها