اصلی‌ترین حامی مالی ترامپ از حمایت وی کنار کشید

اصلی‌ترین حامی مالی ترامپ از حمایت وی کنار کشید
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 11:36

یکی از اصلی‌ترین حامیان مالی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، از حمایت از او در انتخابات پیش رو کنار کشید.

العالم-آمریکا

رابرت مرسر، میلیاردر سرمایه‌گذار، به همراه همسرش 15.5 میلیون دلار به چند مؤسسه که از ترامپ و ستاد انتخاباتی او در 2016 حمایت می‌کردند، اهدا کردند. این زوج همچنین 1 میلیون دلار دیگر برای مراسم تحلیف رئیس جمهوری اهدا کردند.

این زوج نه تنها کمک‌های مالی خود را در اختیار ستاد انتخاباتی ترامپ گذاشتند، بلکه همچنین موسسه کمبریج آنالیتیکا را که شرکت تحلیل اطلاعاتی است و توسط همین فرد میلیاردر تأسیس شده است، نیز به خدمت آن ستاد درآوردند.

ربکا مرسر، دختر او، از اعضای هیات مدیره این شرکت تحلیل اطلاعات است و اطلاعات گردآوری شده توسط آن شرکت، به ستاد ترامپ کمک کرد تا تبلیغ‌های خود برای شبکه‌های اجتماعی را به نحوی بسازد که بر آرای رأی‌دهندگان تاثیر گذاشت.

مرسر همچنین به استخدام کارمندان جدید در کاخ سفید به رئیس جمهوری کمک کرد و سه کارمند اصلی را به ترامپ معرفی کرد: دیوید بوزی (رئیس سازمان سیتیزن یونایتد) به عنوان قائم مقام مدیر ستاد انتخاباتی، کلین کان‌وی (نظرسنج) به عنوان مدیر ستاد انتخاباتی، و استیو بنن (رئیس هیات مدیره شبکه خبری برایت‌بارت) به عنوان مدیرعامل ستاد انتخاباتی ترامپ.

به گزارش نشریه نیویورکر، بنن در سال 2017 گفت: «خانواده مرسر بستر را برای انقلاب ترامپ مهیا کردند.»

ترامپ اکنون در رقابت ریاست جمهوری 2020 باید به مصاف جو بایدن، معاون اول سابق رئیس جمهوری برود و در حال حاضر در تمام نطرسنجی‌های ملی و نیز در بعضی از ایالات حساس، پشت سر رقیب خود قرار دارد.

در سال 2016 نیز رئیس جمهوری در نظرسنجی‌ها پشت سر نماینده دموکرات آن سال، هیلاری کلینتون قرار داشت. اما در همان حال از پشتیبانی‌های مالی فراوانی برخوردار بود که توسط مرسر و دخترش ربکا هدایت می‌شد.

5 نفر از افراد نزدیک به خانواده مرسر به نشریه بیزینس اینسایدر گفتند که بعید به نظر می‌رسد این میلیاردر دوباره در انتخابات ماه نوامبر برای حمایت مالی از رئیس جمهوری حاضر شود.

یکی از مقامات حزب جمهوری‌خواه که به ستاد انتخاباتی ترامپ نزدیک است و به شرط گمنام ماندن با نشریه بیزینس اینسایدر صحبت کرده است، گفت که ستاد انتخاباتی او انتظار ندارد کمک مالی یا هرگونه کمک دیگری از خانواده مرسر دریافت کند.

این مقام گفت: «کمک شایان خانواده مرسر این بار به پایتخت راه نخواهد یافت.»

یکی دیگر از همکاران ربکا مرسر نیز به این نشریه گفت: «آنها صد درصد، هزار درصد، به قطع یقین، کنار کشیده‌اند.»

به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، اخبار فاصله گرفتن خانواده مرسر از ستاد انتخاباتی ترامپ نخست در سال 2018 آغاز شد؛ زمانی که شدت‌گیری انتقاد عمومی در جامعه (نسبت به انتخاب ترامپ) نقش آنها را در رقابت انتخاباتی سال 2016 زیر ذره‌بین برد.

مرسر و همسرش حدود 400 هزار دلار به ابَرکمیته اقدامات سیاسی «آمریکای عالی» که حامی ترامپ بود، اهدا کردند. اما چیزی به کمیته «پیروزی ترامپ» که یک کمیته جمع‌آوری مشترک منابع مالی است که پول‌های جمع‌آوری شده را میان ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری، کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه و 11 کمیته ایالتی دیگر جمهوری‌خواهان توزیع می‌کند، اهدا نکرده بودند.

بعدتر در تاریخ 14 فوریه، مرسر به تنهایی 355 هزار و 200 دلار به کمیته پیروزی ترامپ اهدا کرد. اما ستاد انتخاباتی ترامپ تنها 5600 دلار از آن پول را دید، چرا که آن مبلغ، حداکثری بود که از نظر حقوقی می‌تواند در هر دو انتخابات مقدماتی و سراسری از آن کمیته دریافت کند.

در سوی دیگر اما ربکا مرسر هیچ کمکی به تلاش دوم ترامپ برای انتخاب مجدد نکرده است.

فقدان این حامیان مالی کلیدی به این معنی نیست که رئیس جمهوری پول کافی برای مخارج 3 ماه آینده تا انتخابات ندارد. ستاد انتخاباتی او رو 30 ژوئن اعلام کرد که 113 میلیون دلار برای هزینه کردن دارد.

در مقایسه، ستاد انتخاباتی بایدن در اوایل ماه ژوئیه اعلام کرد که 109 میلیون دلار دارد، چرا که نماینده حزب دموکرات نیز تلاش‌ خود را برای جمع‌آوری منابع مالی در ماه‌های اخیر افزایش داده است تا به مصاف آقای ترامپ برود.

اگر خانواده مرسر تصمیم می‌داشتند که در آخرین لحظات از ستاد انتخاباتی ترامپ حمایت کنند، اکنون آخرین مهلتی است که بتوانند پول‌های خود را برای تاثیر مثبتی بر سرنوشت این ستاد انتخاباتی هزینه کنند. اما در حال حاضر چنین حمایتی بعید به نظر می‌رسد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها