سازمان ملل: بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی طی سال جاری در افغانستان کشته شدند

سازمان ملل: بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی طی سال جاری در افغانستان کشته شدند
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 18:07

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در گزارشی اعلام کرد طی سال جاری بیش از 1200 غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند.

العالم - آسیا

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (دوشنبه) اعلام کرد طی سال جاری بیش از 1200 غیرنظامی در افغانستان کشته شدند.

براساس گزارش یوناما، بیش از 40 درصد تلفات جنگ را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند و کودکان در افغانستان در معرض خطر استخدام و استفاده شدن در امور جنگی، توسط طرف‌های درگیر در جریان شیوع کووید۱۹ قرار دارند.

بنابر این گزارش، در شش ماه اول امسال ۳۴۰ کودک کشته و ۷۲۷ دیگر زخمی شده اند.

دیبرا لاینز، نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در این باره گفت: در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفت‌وگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم انگیز این است که جنگ به صورت دوام‌دار هر روز به افراد غیرنظامی آسیب می‌زند.

بنابر گزارش یوناما، در حالی که آمار و ارقام تلفات افراد غیرنظامی در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۱۹ کاهش ۱۳ درصدی را نشان می دهد، جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان برای افراد غیرنظامی، باقی مانده است.

در مجموع ۵۸ درصد تلفات افراد غیرنظامی توسط عناصر مخالف دولت صورت گرفته است، طالبان مسئول ۱۴۷۳مورد تلفات (۵۸۰ کشته و ۸۹۳ زخمی) می‌باشد که ۴۳ درصد از مجموع تلفات افراد غیرنظامی از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهد.

تلفات افراد غیرنظامی که به نیروهای امنیتی افغان نسبت داده شده ۹ درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا به دلیل حملات هوایی و استفاده از تیرهای غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی بوده است.

تلفات افراد غیرنظامی از حملات هوایی که از سوی نیروی هوایی افغان در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۰ صورت گرفته در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ سه برابر شده است.

نیروهای امنیتی افغان، مسئول ۲۳ درصد از مجموع تلفات افراد غیرنظامی یعنی ۷۸۹ مورد (۲۸۱ کشته و ۵۰۸ زخمی) در نیمه اول سال بوده‌اند.

«فیونا فریزر» رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفت: «تجربیات، حقوق و نیازهای افراد و جوامعی که از اثر خشونت ها متاثر گردیده اند، باید در صدر توجه اصلی گفتگوهای صلح آینده باشد.»

آمریکا در تاریخ ۲۹ فوریه امسال در دوحه (قطر) با طالبان توافقنامه‌ای را امضا کرد. یکی از پیش شرط ها برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و تبادل زندانیان بین حکومت افغانستان و طالبان است.

اما پس از این توافق طالبان سطح خشونت در افغانستان را افزایش داده و این موضوع صلح در افغانستان را با پیچیدگی بیشتر مواجه کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها