لبیک حجاج بیت الله الحرام آغاز شد

لبیک حجاج بیت الله الحرام آغاز شد
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 09:05

زائران بیت الله الحرام امسال برگزاری مناسک حج را تحت تدابیر شدید بهداشتی که از سوی وزارتخانه های " بهداشت " و " حج و عمره " عربستان سعودی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بین حجاج اتخاذ شده است، لبیک ، اللهم لبیک و لاشریک لک لبیک گویان آغاز کردند.

العالم- عربستان سعودی

زائران بیت الله الحرام امروز چهارشنبه مصادف با هشتم ذی الحجه که «یوم الترویه» نام دارد در مسجد "سیل الکبیر" واقع در "قرن المنازل" که یکی از بزرگ ترین مساجد عربستان سعودی می‌باشد با به تن کردن لباس احرام، مُحرِم شدند.

این برای اولین بار در تاریخ است که همه حجاج فقط در یک مکان مُحرِم و به مناسک حج وارد می‌شوند، زیرا امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط استثنایی بوجود آمده، تعداد حجاج نسبت به سال‌های گذشته بسیار اندک است و به 10 هزار نفر می رسد.

در پی شیوع «ویروس کرونا» ، عربستان امسال برای نخستین بار اجازه نداده که حجاج از خارج از این کشور به حج وارد شوند و فقط به ساکنان خود اجازه داده، حج امسال را برگزار کنند.

در مقایسه با سال گذشته که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مراسم حج شرکت کردند امسال پس از طی چند مرحله حدود ۱۰ هزار نفر از افراد خارجی مقیم عربستان و عربستانی‌ها پذیرش شده و در مناسک حج ۱۳۹۹ شرکت می‌کنند.

بر اساس اعلام مقامات عربستان سعودی، زائران فردا (نهم ماه ذی‌الحجه معروف به روز عرفه) از منا به عرفات می‌روند تا مهم‌ترین بخش از آیین‌های حج را برگزار کنند.

در مراسم منا و عرفات زائران همه باید ماسک داشته باشند و یک متر و نیم فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

بر اساس اعلام رسانه‌های عربستان سعودی، به هنگام ورود به عرفات، زائران باید دقیقا در جاهایی که مشخص شده بایستند و در هر پنجاه متر مربع چادر، نباید بیش از ۱۰ زائر بنشینند. ضمن اینکه وضوخانه‌های این مکان افزایش یافته است و برای وضو گرفتن زائران باید فاصله یک متر و نیمی را رعایت کنند.

مسئولان حمل و نقل باید به هنگام جا به جایی زائران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

مسئولان برگزاری حج، برای هر گروه از زائران یک اتوبوس مشخص در نظر گرفته‌اند و از مسئولان حمل و نقل، رانندگان و زائران خواسته‌اند تا پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده برای این منطور را رعایت کنند.

بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، هر زائر صندلی مشخص و ثابت دارد و پس از هر بار پیاده و سوار شدن مجدد باید بر روی همان صندلی بنشیند و چنانچه با خانواده هستند، حتی الامکان باید در کنار اعضای خانواده بنشینند ضمن اینکه ایستادن در اتوبوس ممنوع است و مسئولان حمل و نقل حق سوار کردن زائران بیش از ظرفیت اعلام شده را ندارند.

در هر اتوبوس تعداد مسافران نباید بیش از نصف ظرفیت اتوبوس باشد تا فاصله اجتماعی رعایت شود. مواد ضد عفونی کننده دست و دستمال باید در اتوبوس حامل زائران موجود باشد و بین مسافران توزیع شود ضمن اینکه درهای سوار و پیاده شدن نیز از هم جدا هستند.

در هتل ها و مراکز اقامت زایران نیز کارکنان و ساکنان باید ماسک داشته باشند و میهمانان فقط در اتاق خود می‌توانند ماسک را بردارند و در طول روز سطوحی که در معرض آلودگی هستند مانند میز غذاخوری ، صندلی‌ها، دستگیره‌ درب اتاق ها ، کلیدها و دکمه‌های آسانسود تمیز و ضدعفونی می‌شوند.

آب و آب زمزم فقط در بطری‌های یک‌بار مصرف به زایران عرضه می‌شوند و تمام آبسردکن ها در مکان‌های مقدس مکه برچیده یا غیرفعال می‌شوند و غذا فقط به صورت آماده و بسته‌بندی شده از قبل توسط خدمه به هر زائر داده می‌شود و بردن ظرف برای برداشتن آب زمزم هم امسال ممنوع است.

در تمام غذا خوری‌ها باید محلول ضدعفونی دست حاوی الکل در معرض و دسترس همگان باشد. دستورالعمل‌های بهداشتی به کارکنان داده و از آنها خواسته شده در گروه‌های مشخص کار کنند تا از احتمال شیوع آلودگی جلوگیری شود.

رمی جمرات با سنگ استریل

حجاج در سال‌های گذشته برای انجام " رمی جمرات " (پرتاب سنگ به نماد شیطان) باید خودشان اقدام به جمع آوری سنگ ریزه می‌کردند اما امسال برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به هر زائر یک کیسه کوچک حامل سنگ‌ریزه‌های استریل داده می‌شود و به هنگام برگزاری مراسم رمی جمرات فاصله اجتماعی باید رعایت و نباید همزمان بیش از پنجاه نفر سنگ پرتاب نکنند.

مسجد الحرام برای مناسک حج آماده است

سازمان امور مسجد الحرام و مسجد النبی از آماده شدن مسجد الحرام برای انجام مناسک حج و طواف حجاج خبر داد و افزود: تمام اقدام‌های پیشگیرانه و کنترلی برای جلوگیری از پیامدهای بیماری کرونا در صحن بیت الله الحرام و اماکن مقدسه آن انجام شده است.

این سازمان اعلام کرد که با همکاری وزارت حج و عمره و مقامات امنیتی، مسیرهای اختصاصی برای مناسک حج و طواف کعبه مشخص و تمهیدات لازم برای رعایت فاصله اجتماعی حجاج به هنگام طواف و انجام سعی صفا و مروه انجام شده است.

بر این اساس این مسیرها با موانع مخصوص جداسازی شده و حجاج باید در بین آن‌ها به حرکت خود ادامه دهند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

زایران باید قبل از رفتن به عرفات اعمال خاص حج را در مکه با لباس احرام نظیر عمره مفرده و سعی بین صفا و مروه انجام داده و عصر چهارشنبه مکه را به سوی عرفات ترک کنند.

ضمن اینکه برای جلوگیری از شلوغی و ازدحام جمعیت درهای ورودی و خروجی حجاج برای ورود به صحن بیت الله الحرام تفکیک شده است و بوسیدن و لمس حجرالاسود و مقام حضرت ابراهیم ممنوع است و جلوی آن موانعی نصب شده است.

برای رعایت فاصله اجتماعی زائران در تمام صحن مسجدالحرام مکان‌هایی با رنگ‌های سبز و زرد مشخص شده است و هر زائر باید در محل مشخص‌ شده بایستد و ماموران انتظامی مراقبند تا با اجرای این مقررات، تماس حجاج با یکدیگر به حداقل برسد.

تمام راهروهای ورودی و خروجی مسجد الحرام با هدف ساماندهی رفت و آمد حجاج برای رعایت فاصله اجتماعی نشانه گذاری شده است و حجاج موظفند که به هنگام حرکت بر روی این نشانه گذاری‌ها حرکت کنند.

پرده کعبه امشب تعویض می شود

هرساله در اولین روز برگزاری حج و پیش از رسیدن حجاج به صحن بیت الله الحرام طی مراسمی پرده کعبه برچیده و پرده نو و جدیدی جایگزین آن می شود.

سازمان امور مسجد الحرام و مسجد النبی اعلام کرد که این مراسم عصر پنجشنبه مطابق رسوم سالانه با حضور مسئولان این سازمان برگزار و پرده قدیمی کعبه با پرده جدید جایگزین و پرده قدیمی به عنوان هدیه تقسیم شده و به مسوولان کشورهای اسلامی ارسال می شود.

سازمان یاد شده اضافه کرد این پرده توسط هنرمندان و خیاطان ماهر عربستانی در مجتمع ملک عبدالعزیز ریاض، طراحی و دوخته شده است و بوسیله چند دستگاه کامیون با رعایت تمام اقدامات احتیاطی توصیه شده توسط مقامات بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به مسجد الحرام منتقل می شود.

در داخل کامیون های این ناوگان ویژه حمل پرده کعبه مواد ضد عفونی کننده و تجهیزات حفاظت پرده و محافظت از پارگی یا آسیب دیدن آن نصب شده است.

کشتارگاه مخصوص بانوان

مسئولان برگزاری حج اعلام کردند که امسال یک سالن کشتارگاه ویژه زنان و افراد سالمند برای ذبح قربانی راه‌اندازی شده که دارای چهار مسیر با چهار رنگ مختلف برای دسترسی به محل خرید دام (شتر، گاو و گوسفند) و ذبح قربانی است.

رسانه های عربستانی عنوان کردند که این اقدام در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است و تمام نکات بهداشتی و موازین شرعی به هنگام ذبح قربانی در این کشتارگاه رعایت می‌شود.

توزیع چتر بین حجاج

سازمان امور مسجد الحرام و مسجدالنبی از توزیع چترهای مجانی بین حجاج در چارچوب کمپین "خدمت به حاجی و زائر افتخار ماست" خبر داد.

این سازمان اعلام کرد که این اقدام برای آسایش حجاج و جلوگیری از گرمازدگی آنان با توجه به گرمای زیاد مکه در فصل تابستان است.

بنا به اعلام رسانه‌های عربستان کمپین "خدمت به حاجی و زائر افتخار ماست" برای هشتمین سال متوالی با هدف تامین آسایش و خدمت رسانی به حجاج و زائران بیت الله الحرام راه‌اندازی شده است.

سجاده استریل شده یکبار مصرف

امسال هیچک از حجاج حق آوردن وسایل شخصی حتی سجاده به بیت الله الحرام و مسجد النبی را ندارد و بر همین اساس سازمان امور حرمین الشریفین اعلام کرد که به هنگام برگزاری نماز به هریک از حجاج سجاده و به افراد نیازمند صندلی یک بار مصرف اهدا می‌کند.

این وسایل در کیسه‌های استریل شده یکبار مصرف قرار داده شده و به حجاج اهدا می‌شود.

احتمال بارش باران در مکه و مشاعر مقدسه

سازمان هواشناسی عربستان سعودی پیش بینی کرد که در جریان مراسم حج امسال احتمال بارش‌های باران‌های شدید وجود دارد.

" ایمن بن سالم غلام " رئیس اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی به خبرگزاری رسمی این کشور (واس) گفت: حج امسال با روزهای پایانی ماه ژوئیه و ابتدای ماه اوت همزمان شده است و این روزها معمولا با هوای نامساعد و ناپایدار همراه است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود مکه مکرمه و مشاعر مقدسه در این روزها درجه حرارتی مابین ۴۵ تا ۴۸ درجه داشته باشدو هوا در طول روز به شدت گرم و در شب معتدل با رطوبت بالا باشد.

رئیس اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی افزود: پیش بینی می‌شود ابرهای باران زا در این مدت شکل بگیرد و بارش معتدل باران را شاهد باشیم که گاهی قبل از آن بادهایی همراه با گرد و خاک خواهد وزید.

وی ادامه داد: با تحلیل داده‌های مربوط به این روزهای سال در سال‌های گذشته می‌بینیم که در سال ۱۹۹۸ میلادی در پایان ماه اوت شاهد باران‌های شدید بودیم و این ماه را می‌توان از ماه‌هایی دانست که گاه در مکه و مشاعر مقدسه بارانهای شدید می‌بارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها