تلاش خوان گوایدو برای تشکیل ائتلاف با اسرائیل علیه ایران

تلاش خوان گوایدو برای تشکیل ائتلاف با اسرائیل علیه ایران
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 13:00

یک وبگاه «خبری-تحلیلی» از تلاش «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای ائتلاف و همپیمانی با رژیم صهیونیستی علیه دولت کاراکاس و تهران خبر داد.

العالم- آمریکا

وبگاه «پان ام پست» در گزارشی تحت عنوان تلاش اپوزیسیون ونزوئلا برای ائتلاف با اسرائیل که دشمن بزرگ ایران است، نوشت، ائتلاف بین گوایدو و رژیم صهیونیستی تأکیدی بر این ضرب‌المثل است: «دشمن دشمن شما (مادورو) در حقیقت دوست شما است».

این وبگاه سپس با اشاره به گزارش اخیر روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست گزارش کرد که معاونان مجمع ملی و افراد وابسته به گوایدو یک انجمن اسرائیلی ایجاد کرده‌اند.

ائتلاف موسوم به «انجمن متحدان اسرائیل در پارلمان ونزوئلا» نخستین جلسه افتتاحیه خود را روز دوشنبه هفته جاری (۲۷ ژوئیه، ششم مردادماه) برگزار کرد و ۲۰ عضو این انجمن از احزاب مختلف سیاسی بیانیه‌ای را به امضا درآوردند که در آن خواستار افتتاح سفارت ونزوئلا در بیت‌ المقدس شدند.

«هوگو چاوز» رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا در جریان جنگ غزه طی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به نشانه همبستگی با فلسطینیان، روابط دیپلماتیک را با رژیم صهیونیستی قطع کرد اما با اینحال، رژیم صهیونیستی پیرو ایالات متحده آمریکا، گوایدو را بعنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخت و در همین راستا در آگوست ۲۰۱۹، خوان گوایدو، خاخام «پانچز برنر» را بعنوان سفیر ونزوئلا در فلسطین اشغالی منصوب کرد.

طبق این گزارش، اواخر سال ۲۰۱۹، «جولیو بورگس» وزیر خارجه گوایدو نیز برای حضور در کنفرانس بنیاد متحدان رژیم صهیونیستی به سرزمین اشغالی سفر کرد.

این وبگاه ادامه می‌دهد، «عمر گونزالس مورنو» معاون حزب مخالفان «۱۶ جولای» ونزوئلا یکی از رهبران ائتلاف اسرائیلی است که گفته است که حزب وی در پارلمان «روابط راهبردی با اسرائیل را یک اولویت می‌داند».

«جوز هامایر» کارشناس امنیت بین‌المللی و مدیر اجرایی مرکز «جامعه آزاد و امن» ضمن استقبال از ائتلاف جدید اسرائیل و افراد گوایدو گفت: «با اینکه این اقدام دیر صورت گرفت، به هرحال اقدام خوبی بود. خبر خوبی است که گوایدو در حال نزدیک شدن به اسرائیل است که دشمن اصلی ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) محسوب می‌شود».

وی با تأکید بر دشمنی رژیم صهیونیستی و ایران ادامه داد: «اسرائیل تنها کشور دموکراتیک در خاورمیانه است و کشوری است که دائماً با نفوذ ایران مقابله می‌کند. گوایدو به منظور از بین بردن حضور ایران در ونزوئلا به یک ائتلاف بین‌المللی قدرتمند نیاز دارد».

هامایر تأکید کرد که روابط بین گوایدو و رژیم صهیونیستی به ویژه در زمینه اطلاعات و امنیت باید بصورت «محسوس» درآید.

وی ضمن تأکید بر لزوم همکاری گوایدو و رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله توضیح داد: «آنها باید اطلاعاتی درباره حضور حزب‌الله در ونزوئلا به اشتراک بگذارند و به نوعی به درک خوبی از حضور ایران در آنجا برسند. همپیمانان اصلی مادورو در خارج از منطقه، ایران، روسیه و چین هستند و فکر می‌کنم که گوایدو باید با دشمنان اصلی این کشورها ائتلاف کند».

این تحلیلگر سپس ضمن تأکید بر همکاری رژیم صهیونیستی و دولت خودخوانده گوایدو اضافه کرد که اسرائیل می‌تواند اطلاعات بیشتری در خصوص حضور ایران در غرب آسیا ارائه کند و درک بهتری از چگونگی نفوذ ایران در دیگر نقاط جهان به دست آید.

هامایر ضمن ابراز نگرانی از ائتلاف ایران و چین گفت: «این مسئله مهم برای بحث کردن در شرایط فعلی است. گوایدو باید همچنین با دشمنان اصلی چین همچون ژاپن، تایوان و کره جنوبی ائتلاف کند».

وی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: «این عبارت را به یاد داشته باشید که دشمن، دشمن شما، دوست شما است و این چیزی است که روسیه، چین، ایران و ونزوئلا را متحد کرده است. گوایدو هم باید همین کار مشابه را انجام دهد».

طبق این گزارش، چند روز پیش، «ماریا کورینا ماچادو» هماهنگ‌کننده ملی حزب مخالف « Vente Venezuela»، با حزب لیکود رژیم صهیونیستی توافقنامه همکاری امضا کرد که شامل «موضوعات سیاسی، ایدئولوژیکی و اجتماعی و همچپنین پیشرفت در زمینه موضوعات مربوط به راهبرد، ژئوپالتیک و امنیت می‌شود».

این حزب مخالف در خصوص اهداف ضدایرانی این ائتلاف گفت که این توافق همکاری رژیم صهیونیستی و مخالفان ونزوئلا پیام شفافی به دولت مادورو و مردم ونزوئلا و جهان در خصوص تحکیم روابط با همپیمانان راهبردی در مواجهه با تهدیداتی همچون ایران بلاغ می‌کند.

دولت آمریکا مدت‌هاست که با هدف سرنگون ساختن دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده و کشورهایی همچون کوبا و روسیه را که با ونزوئلا همکاری تجاری دارند، تحت فشار قرار داده است.

آمریکا در راستای ایجاد هرج و مرج در ونزوئلا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا برسمیت شناخته است.

گوایدو در حالی تلاش می‌کند به رژیم صهیونیستی نزدیک شود که تاکنون تمامی تلاش‌هایش علیه دولت مادورو بی‌نتیجه مانده است و حتی مقام‌های آمریکایی در محافل خصوصی می‌گویند شکست دولت آمریکا در براندازی «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به عاملی برای سرخوردگی کاخ سفید منجر شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها