تظاهرات هزاران نفری در میانمار علیه ارتش

تظاهرات هزاران نفری در میانمار علیه ارتش
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 16:26

در پی قتل یک زن در میانمار به دست نیروهای ارتش، هزاران معترض در جنوب شرق این کشور در تظاهراتی خواستار خروج این نیروها از ایالت «کایین» شدند.

العالم-آسیا

هزاران معترض روز گذشته به وقت محلی در جنوب شرق میانمار تظاهرات و خواستار خروج ارتش از این منطقه و پایان خشونت نیروهای نظامی و نقض حقوق ساکنان از سوی آنها شدند. این اعتراضات بعد از قتل یک زن غیر مسلح از گروه نژادی «کارن» به دست این نیروها آغاز شد.

به گزارش روزنامه «استریت تایمز»، در اذعانی نادر، ارتش میانمار بازداشت دو سرباز را به دلیل شلیک به این زن ۴۰ ساله و دزدیدن جواهرات وی در شهر Dwe Lo در تاریخ ۱۶ جولای را تایید کرد. سخنگوی ارتش به خبرگزاری فرانسه گفت دادگاه نظامی افراد دستگیر شده در حال برگزاری است.

اما این قتل بار دیگر خشم مردم ایالت کایین را شعله‌ور کرده است. دهه‌هاست این ایالت صحنه جنگ داخلی خونین بین ارتش و شبه‌نظامیان قوم کارن بوده است. در چند روز اخیر اعتراضات به این قتل برگزار شده اما روز سه‌شنبه این اعتراضات بسیار گسترده بود.

در اعتراضات مذکور، حدود ۵ هزار نفر در لباس‌های سنتی در حالی که پرچم قوم خود را در دست داشتند به سمت مرکز این ایالت پیاده‌روی کردند.

اتحادیه ملی کارن در سال ۲۰۱۲ آتش‌بسی را با ارتش بعد از ۶۰ سال جنگ امضا کرد. اما ناآرامی‌ها بار دیگر در این ایالت که بین دو حوزه قضایی موازی تقسیم شده بالا گرفت، یکی حوزه‌ای که از مرکز اداره می‌شود و دیگری تحت نظارت این قوم که مالیات‌ها را جمع‎آوری می‌کند و پلیس محلی، مدارس و سیستم سلامتی را اداره می‌کند.

کارن ارتش را متهم می‌کند که با ساختن جاده و سایر زیرساخت‌ها به دنبال تجاوز به محدوده آن‌هاست. سخنگوی ارتش یمانمار به خبرگزاری فرانسه گفت که ارتش از این منطقه بیرون نخواهد رفت اما قوانین تشدید می‌شوند. او از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد.

ده‌ها هزار پناهنده این قوم همچنان در کمپ‌هایی در مرز میانمار و تایلند زندگی می‌کنند. معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر خواستار برگزاری محاکمه این دو سرباز در دادگاهی غیرنظامی شده، زیرا به گفته او دادگاه‌های نظامی میانمار شفافیت ندارند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها