تاثیر روانی «تحریم» و«تحریف» در جنگ اراده‌ها

تاثیر روانی «تحریم» و«تحریف» در جنگ اراده‌ها
شنبه 11 مرداد 1399 - 19:14

رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته (جمعه 10 مرداد 1399) به مناسبت عید سعید قربان «تحریم» و «تحریف» را دو محور عمده جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران دانستند و اهداف این خصومت کثیف را به روشنی تبیین کردند.

العالم - ایران/ سیاسی

در 18 اردیبهشت سال 97 (8 می 2018) «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به صورت یکجانبه از توافقنامه برجام خارج شد و با طرح پروژه «تابستان داغ» از راهبرد «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد.

در همان سال تمام ظرفیت گروه‌های ضدانقلاب با راهبری عناصر کلیدی تیم ترامپ به کار گرفته شد تا پروژه تابستان داغ عملیاتی شود، چنانچه «رودی جولیانی» وکیل ترامپ در جریان نشست فرقه تروریستی منافقین در 10 تیر 97 (اول جولای 2018) طی سخنانی از پایان کار جمهوری اسلامی سخن به میان آورد!

«مایک پمپئو» نیز در نشستی که با حضور سفرای اروپایی مقیم تهران در امارات برگزار شد، خبر از اجرایی شدن پروژه تابستان داغ ذیل راهبرد فشار حداکثری داد و خطاب به آنها گفت: سال 2019 سالی است که همه ما می‌توانیم در تهران همدیگر را ملاقات کنیم!

اما پروژه تابستان داغ و راهبرد فشار حداکثری علیه ملت ایران چه مولفه‌هایی داشت و چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟

این راهبرد بر اساس آنچه اتاق فکرهای ضدایرانی با محوریت عناصر کلیدی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)» چون «مارک دوبوویتز» و «کلیفورد می» طراحی کرده بودند با استفاده از دو ابزار «تحریم‌های همه جانبه» و «فشار خارجی» در بستر یک «جنگ ادراکی» گسترده شکل گرفت.

مجریان این طرح که از جنس جنگ‌های نسل چهارمی با الگوی ترکیبی و چند لایه مفهوم‌سازی و عملیاتی شد، تمام تلاش خود را به کار بستند تا در کنار «تحریم» و فشار اقتصادی بر مردم، «ادراک» آنها را نیز با استفاده از تاکتیک «تحریف»، نسبت به حقایق موجود تغییر دهند و ضمن بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به آینده، «کنش‌های اجتماعی هدفمند» را ساماندهی کنند.

این پروژه با رویکرد حداکثری، «فروپاشی نظام از درون» را هدف‌گذاری کرده بود و تحقق «سازش و تسلیم در برابر خواسته‌های غرب» را نیز به عنوان هدف حداقلی دنبال می‌کرد.

این طراحی پیچیده و گسترده همان چیزی است که روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جریان سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت عید قربان بدان اشاره کرده و از آن با عنوان «خواب آشفته» آمریکایی‌ها که هرگز تعبیر نخواهد شد، یاد کردند.

رهبر انقلاب در این سخنان با اشاره به دو وجه عمده اعمال جنگ ترکیبی علیه ملت ایران یعنی «تحریم» و «تحریف»، اهداف این خصومت کثیف را به روشنی تبیین کردند.

اشاره رهبر معظم انقلاب به هدف سه لایه تحریم یعنی «به ستوه آوردن مردم» در کوتاه مدت، «جلوگیری از پیشرفت کشور مخصوصا پیشرفت علمی» در میان مدت و «ورشکست کردن دولت و کشور با متلاشی کردن اقتصاد» در بلندمدت، رونمایی از رویکرد پیچیده نظام سلطه از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بود.

«تضعیف روحیه مردم» و «آدرس غلط دادن درباره راه حل تحریم‌ها» نیز محورهایی بود که رهبری در مقام تشریح بخش دیگری از جنگ ادراکی دشمن یعنی تحریف به آن اشاره کردند.

به بیان دیگر؛ آمریکایی‌ها در کنار تلاش برای به ستوه آوردن مردم از مسیر اعمال فشارهای اقتصادی، برای آنکه بتوانند «عزم و اراده» آنان را نیز در هم بشکنند با تاکتیک تحریف و وارونه‌نمایی نقاط قوت و بزرگنمایی نقاط ضعف، سعی می‌کنند با القای ناتوانی نظام و ایجاد ناامیدی نسبت به آینده، همزمان کلید حل مشکلات را سازش در برابر دشمن معرفی کنند.

از سویی؛ منافذ و مجاری اجرای این عملیات پیچیده و چندلایه روانی چنانچه در سخنان رهبری نیز بدان اشاره شد، در تمام حوزه‌ها مشهود است. ایشان در این خصوص به یکی از حوزه‌های اصلی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور یعنی بازار ارز اشاره کرده و استفاده ابزاری از این حوزه برای ایجاد اغتشاش در وضعیت اقتصادی کشور را که با هدایت دست‌های پشت پرده و‌ عوامل سرویس‌های امنیتی بیگانه دنبال می‌شود را به عنوان شاهد مثال مطرح نمودند.

بر این اساس؛ آنچه مسلم است و در کلام رهبر انقلاب نیز به صراحت آمده اینکه؛ فشار و تحریم به عنوان یک ابزار مهم برای به زانو درآوردن ملت ایران تنها در بستر جنگ ادراکی و تحریف واقعیت‌ها امکان‌پذیر است، چه، این پیروزی در «جنگ اراده‌ها» است که در نهایت طرف پیروز در این نبرد تمام عیار را مشخص خواهد کرد.

نورنیوز

پربیننده ترین خبرها