انتخابات زودهنگام ... خواسته ملت عراق عملی می شود

انتخابات زودهنگام ... خواسته ملت عراق عملی می شود
شنبه 11 مرداد 1399 - 19:48

چند ساعت پس از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام توسط مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هشتگ #انتخابات_زودهنگام  در شبکه های اجتماعی عراق به سرعت منتشر شد چرا که انتخابات زودهنگام و پیش از تاریخ مقرر یکی از خواسته های اعتراض کنندگانی بود که به خیابان ها آمدند و خواهان استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق شده بودند.

العالم _ عراق

الکاظمی به ملت قول داد که انتخابات با موفقیت برگزار خواهد شد و از مجلس عراق خواست تا هرچه زودتر قانون انتخابات را برای امضا به ریاست جمهوری ارسال کند. وی بر مستقل بودن کمیته ی انتخابات نیز تاکید کرد.

دقایقی پس از اعلام این خبر محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام و قبل از تاریخ مشخص شده توسط نخست وزیر شد و در پستی در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر اینگونه نوشت: حکومت های قبلی به قول ها و تعهدات خود عمل نکردند و این موجب بدتر شدن اوضاع و ادامه اعتراضات گردید.

الحلبوسی همچنین درخواست کرد تا جلسه ای اضطراری و علنی با حضور روسای سه گانه و نیروهای سیاسی برای عملی کردن مفاد قانون اساسی عراق برگزار شود.

نزار موسوی در توییتی نوشت " شخصیت های نخبه و توانمند وطن پرست علاقمند به فعالیت در زمینه سیاسی الان نوبت شماست #انتخابات_زودهنگام

در حالی که "karrar Alsalem" نوشت: انتخابات زودهنگام چه فایده ایی دارد وقتی که احزاب چهره و اسم افرادشان را عوض میکنند و ذات عمل همان است. #انتخابات_زود هنگام راه حل نیست.

"Safaa Alsrai" در پاسخ به پست رئیس مجلس عراق نوشت " درخواست الحلبوسی مبنی بر برگزاری جلسه اضطراری برای منحل کردن مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام به قول خودش .. به نفع تظاهرکنندگان و ملت نیست چرا که تا به امروز قانون درستی برای انتخابات تصویب نشده و تظاهرکنندگان آمادگی اجرای یک انتخابات موفق در تاریخ اعلامی حلبوسی را ندارند پس برج 6 بهترین تاریخ است.

نعیم العبودی نماینده ائتلاف صادقون در مجلس عراق اجرای انتخابات زود هنگام را ستود و توضیح داد که انتخابات عیار واقعی احزاب را مشخص و خیال پردازی های شبکه های اجتماعی را از بین خواهد برد.

وی افزود: ما از همه کسانی که خواهان اصلاح و تغییر هستند دعوت می کنیم که در انتخابات شرکت کنند و نیز مساله ائتلاف بزرگتر قبل از انتخابات باید حل شود تا مجددا دچار مشکلات قبلی نشویم.

ائتلاف الفتح شنبه اعلام کرد در جهت تکمیل قانون انتخابات تلاش خواهد کرد تا انتخابات در تاریخ تعیین شده برگزار شود محمد الغبان رئیس ائتلاف الفتح در مجلس عراق در گفت وگویی با خبرگزاری الانباء گفت: ائتلاف فتح با انتخابات زودهنگام که درخواست ائتلافات سیاسی و خود فتح می باشد موافق است به شرط اینکه جزء اولویت های برنامه حکومت عراق باشد.

الغبان گفت: ائتلافش با همکاری ائتلاف های سیاسی دیگر به جهت اجرای انتخابات زودهنگام، تلاش می کنند تا قانون انتخابات را تکمیل و به مرحله تصویب برسانند. فتح همیشه خواهان انتخابات زود هنگام است و حتی ماه رمضان را برای اجرای انتخابات پیشنهاد داده بود زیرا که آب و هوا مناسب تر می باشد.

نمایندگان سازمان ملل در عراق از اعلام تاریخ انتخابات زودهنگام توسط الکاظمی استقبال کردند و گفتند: انتخابات زودهنگام پاسخی به "خواست اصلی مردم" است ، آنان آمادگی خود را برای "ارائه هرگونه مشاوره و پشتیبانی فنی" برای "برگزاری انتخابات آزاد ، عادلانه و معتبر در یک محیط مناسب که منافع کشور را بالاتر از سایر خواسته ها قرار دهد" اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها