بارزانی: عناصر مسلح مناطق ایزدی‌نشین را محلی برای اجرای نقشه های شوم خود کرده‌اند

بارزانی: عناصر مسلح مناطق ایزدی‌نشین را محلی برای اجرای نقشه های شوم خود کرده‌اند
دوشنبه 13 مرداد 1399 - 20:00

رئیس منطقه کردستان عراق در ششمین سالگرد نسل کشی اقلیت ایزدی‌ها در عراق توسط گروهک تروریستی داعش گفت که هنوز افراد مسلح غیرقانونی این مناطق را محلی برای اهداف نقشه‌های سیاسی خود قرار داده‌اند.

العالم - عراق

رئیس منطقه کردستان عراق روز دوشنبه گفت که شهر «سنجار» به محلی برای جولان برخی افراد مسلح تبدیل شده که دستور العمل و برنامه‌های سیاسی خود را روی زخم و درد ایزدی‌ها پیاده می‌کنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، بارزانی طی سخنرانی در ششمین سالگرد کشتار جمعی ایزدی‌ها توسط گروهک تروریستی داعش گفت: سنجار و دیگر مناطق ایزدی هنوز بازسازی نشده است و فضا برای بازگشت ثبات و زندگی به آنجا فراهم نیست.

پارلمان منطقه کردستان عراق سال گذشته روز سوم آگوست هر سال را روز سالگرد نسل کشی ایزدی‌ها خواند.

اشاره بارزانی احتمالا به گروه تروریستی پ.ک.ک است که گفته می‌شود در فاصله تنها ۱۰۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه، هزاران تن از عناصر خود را مستقر کرده‌اند. شهر سنجار در ۱۳۰ کیلومتری غرب موصل و ۵۵ کیلومتری شهر تلعفر قرار دارد و در سال ۱۹۲۸ به شهر موصل ملحق شد. این شهر در چهل کیلومتری مرز عراق با سوریه قرار دارد و قومیت‌های مختلف کُرد، عرب و ایزدی را در خود جای داده است.

شهر سنجار با ۳۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت، به دلیل احاطه شدن توسط رشته کوهها از لحاظ امنیتی و تجاری دارای موقعیت استراتژیک است.

سوم آگوست ۲۰۱۴ برابر است با زمانی که ایزدی‌ها توسط گروهک تروریستی داعش در رشته کوه‌های سنجار در شرق استان نینوا قتل عام شدند. در آن جنایات، بیش از پنج هزار ایزدی کشته و هزاران نفر دیگر مفقود شدند که هنوز از سرنوشت عده ای از آنها هم خبری نیست؛ داعش ده‌ها هزار نفر از ایزدی‌ها را نیز وادار به فرار کرد و هزاران زن و دختر را نیز به اسارت گرفت.

ایزدی‌ها اقلیت مذهبی کُردزبانی هستند که عرب نیستند و شامل بیش از نیم میلیون نفری می شوند که بیشتر در نزدیکی مرزهای سوریه و در شمال عراق سکونت دارند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی هم سازمان ملل متحد تاکید کرد که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل‌کشی شده و به دنبال نابودی کامل این دین و به‌اجبار مسلمان‌کردن ایزیدی‌ها است.

فارس

پربیننده ترین خبرها