انفجار بیروت و غیرت ملی بعضی ها

انفجار بیروت و غیرت ملی بعضی ها
پنج‌شنبه 16 مرداد 1399 - 11:03

فاجعه بزرگی که سه شنبه چهارم آگوست در لبنان رخ داد، اگر در هر کشور دیگری رخ می داد بهانه ای می شد برای وحدت بیش از پیش مقامات و احزاب و تشکل ها و سازمان های جامعه مدنی برای مهار خسارت ها و پیامدهای حادثه؛ ابعاد این فاجعه به قدری است که صلح و آرامش داخلی این کشور را به خطر انداخته است.

العالم - کشکول

اظهارات و مواضعی که از دیروز تا الان از برخی رهبران، سران احزاب، سیاستمداران، شبکه های ماهواره های و روزنامه ها شنیده ایم، انسان را دچار سرگیجه و حتی تهوع می کند. هر یک، این حادثه را به دستاویزی برای تحقق منافع و اهداف سیاسی برخی نیروهای منطقه ای تبدیل کرده اند؛ نیروهایی که هیچ ارتباطی به لبنان ندارند. آنها متوجه تبعات و پیامدهای اظهارات و مواضع عجیب و غریب خود در داخل لبنان نیستند آنهم در شرایطی که این کشور بیش از همیشه نیازمند وحدت ملی برای کاستن از بار سنگین فاجعه است.

با تأملی در فضای سیاسی امروز لبنان به راحتی متوجه بهره برداری رسانه ای عربستان از این فاجعه و بی توجهی این کشور به حوادث جاری و تبعات آن می شویم. هدف اصلی این کشور قبل از هر چیز همان هدفی است که رژیم صهیونیستی دنبال می کند؛ آنها به دنبال خلع سلاح مقاومت هستند حتی اگر به قیمت نابودی لبنان تمام شود. چون نه این خانه، خانه آنهاست و نه خون هایی که ریخته می شود خون آنها و نه امنیت این خانه، امنیت آنها. در این گیر و دار برخی مسئولین لبنانی هم ندانسته، کشور را به سمت فاجعه پیش می رانند و فاجعه بزرگ تر، همین است.

همان طور که می دانیم سیاست عربستان، سیاست سیاه و سفید است. یا با آنها هستید یا باید از صفحه روزگار محو شوید. این حقیقت را می توان از اظهارات و مواضع سیاست مداران و عملکرد رسانه های این کشور دریافت. این تفکر به طور کامل با تفکر لبنان فرق دارد. این کشور به همزیستی مسالمت آمیز بین ده ها و صدها گروه و فرقه و مذهب و قومیت و نژاد در جهان شناخته شده است. در این کشور هیچ گروه و قومیتی به دنبال حذف گروه دیگر نیست. اما عربستان - حال که در برابر انسجام و وحدت ملی و یکپارچگی مردم لبنان درمانده شده – برای اجرای نقشه های خود به سراغ برخی گروه ها و فرقه های لبنان رفته است. نقشه های عربستان، دقیقا همان نقشه های رژيم صهیونیستی است؛ کوچک ترین تفاوتی بین نقشه ها و سیاست های نتانیاهو و بن سلمان در قبال لبنان وجود ندارد. در میان فهرست طولانی اشخاص و شبکه های ماهواره ای و روزنامه ها و سایت های اینترنتی که ید طولایی در تحریک مردم لبنان علیه یکدیگر دارند می توان به شبکه "ام تی وی" متعلق به "میشل گابریل"، از عناصر بسیار نزدیک به عربستان اشاره کرد. این شبکه که - فارغ از هر گونه حس وطن دوستی و مسئولیت شناسی - بر سر ایجاد فتنه های فرقه ای و مذهبی با شبکه های "العربیه" و "الحدث" رقابت می کند، از حمایت مالی عربستان برخوردار است. سایر شبکه ها و روزنامه ها و مجلات هم به همین ترتیب.

این شبکه از همان نخستین لحظه وقوع فاجعه خواستار استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان شد چون به زعم این شبکه به حزب الله نزدیک هستند!! این موضع، دقیقا موضع عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکاست. این شبکه هنوز هم مثل کلاغ، آواز ویرانی لبنان را می خواند. چون دلارهای نفتی عربستان، صاحبش را کور کرده و او را از حس وطن دوستی و تعصب ملی، خالی کرده است. او طوری نقش عربستان و رژیم اسرائیل را ایفا می کند که خود آنها هم از عهده اش برنمی آیند.

وجدان امثال گابریل مرده است و هیچ فاجعه ای حتی در حد انفجار بندر بیروت هم نمی تواند آن را احیا کند. وجدان این قبیل انسان ها زیر هزاران تن دلار سعودی دفن شده است. آنها نه برای ملت لبنان و نه حتی برای عربستان فایده ای ندارند. بلکه فقط به "اسرائیل" خدمت می کنند.

پربیننده ترین خبرها