سفر رسمی و نادر یک مقام ارشد آمریکایی به تایوان

سفر رسمی و نادر یک مقام ارشد آمریکایی به تایوان
يکشنبه 19 مرداد 1399 - 08:03

سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان رخدادی نادر محسوب می‌شود.

العالم - آمریکا


به گزارش العالم به نقل از رویترز، الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، در رأس هیئتی از تایوان دیدار می‌کند. در ۴۰ سال گذشته، از آغاز روابط دیپلماتیک آمریکا با جمهوری خلق چین به‌جای تایوان، سفر ایزار رخدادی بسیار نادر به‌شمار می‌رود.

الکس ایزار در حساب خود در توییتر مدعی شد این سفر از یک سو بیانگر «حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از رهبری بین‌المللی (تایوان) در عرصه درمانی» است و از سوی دیگر تاکیدی بر این موضوع که «جوامع آزاد و دمکراتیک بهترین نمونه برای حفظ و اشاعه سلامت هستند».

سفر یک مقام آمریکایی در این سطح با انتقاد و اعتراض جمهوری خلق چین روبه‌رو شده‌، که تایوان را «استان سرکش» خود می‌داند و به هر تلاشی برای پذیرفتن استقلال آن واکنش نشان می‌دهد.

وزارت خارجه چین در واکنش اولیه به این سفر گفت هر اقدامی برای انکار و یا به چالش کشیدن اصل «چین واحد» که تایوان را بخشی از قلمرو جمهوری خلق می‌داند، شکست خواهد خورد.

شماری از ناظران معتقدند که واکنش‌های بیشتر پکن به نتایج این سفر و سخنان یا اظهارات احتمالی وزیر دونالد ترامپ بستگی خواهد داشت.

دولت آمریکا تاکید کرده است سفر الکس ایزار با هدف «تقویت شراکت میان ایالات متحده و تایوان و افزایش همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه نبرد جهانی با همه‌گیری کووید-۱۹» صورت می‌گیرد.

تایوان هرچند به‌دلیل مخالفت چین عضوی از سازمان بهداشت جهانی نیست، کارنامه‌ بسیار موفقی در زمینه مقابله با همه‌گیری کووید-19 داشته است. تا کنون کم‌تر از ۵۰۰ مورد تائید شده و هفت قربانی در این کشور به‌ثبت رسیده‌ و تقریبا اکثر مراکز آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمومی نیز به فعالیت‌های رایج خود مشغول هستند.

سفر ایزار همچنین در بازه‌ای از زمان انجام می‌شود که تنش‌ها بین واشنگتن و پکن افزایش یافته است؛ از جمله در پی انتقادهای شدید ترامپ و دولت او از عملکرد چین در روند همه‌گیری و اتهام‌ها در مورد پنهان‌کاری در ارائه اخبار و وقایع در ووهان، که پکن آن‌ها را رد می‌کند.

پربیننده ترین خبرها