قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران؟

قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران؟
يکشنبه 19 مرداد 1399 - 21:01

العالم _ جهان اسلام

خبر:

دو روز مانده به طرح قطعنامه آمریکا علیه ایران، قطر و 5 عضو شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت سازمان ملل درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را کردند.

تحلیل:

- درحالی که بناست روز سه شنبه پیش نویس قطعنامه امریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود و در شرایطی که حداقل امریکا از استقبال چین و روسیه از این مساله کاملا نا امید است امروز 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت خواستند تا تحریم مذکور را که وفق قوانین بین المللی بایستی پایان یابد مجددا تمدید کند. اگرچه در تبعیت بی چون و چرای همه اعضای این شورا از عربستان هیچ تردیدی وجود ندارد اما موضع همدلانه قطر با دیگران دراین خصوص بسیار تامل برانگیز می نماید. قطر در حالی که 3 سال پیش از سوی سعودی و موتلفینش در حصار کامل قرار گرفت و حتی تهدید شد با قطع تنها راه ارتباط زمینی اش با سعودی در دریا خفه خواهد شد به جمهوری اسلامی ایران پناه اورد و در حالی که رقبای سلطنتی امیر حاکم از سوی سعودی برای جلوس بر تخت پادشاهی تحریک می شدند ایران را در کنار خود دید .

- واقعیت آن است که یکی از دلایل برکناری "بریان هوک" شکست استراتژی امریکا در قبال ایران بوده است. در چنین شرایطی و علی رغم اعلام عمومی این شکست هم در مجامع سیاسی و هم رسانه ای، اقدام شورای همکاری خلیج فارس اگر چه دور از انتظار نیست اما معلوم نیست بر مبنای کدام تحلیل یا مصلحت سنجی سیاسی صورت پذیرفته است.

- درحالی" بریان هوک" جای خود را به "ابرامز" داده است که پرونده این شخص نیز در دشمنی با ایران و ونزوئلا سراسر شکست است و در عین حال هنوز چند هفته ای از پهلو گرفتن کشتی های ایرانی در سواحل ونزوئلا نمی گذرد. با این شواهد می توان پرونده ابرامز را حداقل تا فرارسیدن ایام انتخابات امریکا تحقیقا "پر ازخالی" ارزیابی کرد.

- اگر چه از ریاست نوپای عمان و حاکمیت مواجه با بحران جانشینی کویت انتظاری جز همدلی با شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران نمیرفت اما همچنان همدلی قطر با دشمنان قسم خورده دیروز ملت قطر محل سوالاتی جدی است. به نظر قطر کم کم دارد با 11 شرط سعودی برای تجدید مناسبات، هر چند به شکلی غیر علنی کنار می اید. این درحالی است که به شهادت تاریخ سعودی هرگاه مجالی برای تصفیه حساب با همسایگانش یافته است ایشان را از دشمنی محروم نکرده است.

پربیننده ترین خبرها