گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا:

پمپئو در جنایت های سعودی در یمن دست دارد

پمپئو در جنایت های سعودی در یمن دست دارد
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 22:27

طبق گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا، دولت ترامپ در ارزیابی‎های خود در خصوص طرح‌های کاهش تلفات غیرنظامیان و رفع نگرانی‌های حقوقی مربوط به فروش تسلیحات به عربستان و امارات، با شکست مواجه شده است.

العالم - کشکول

این تحقیق آمریکایی، نتیجه بازنگری روزانه درخواست کنگره آمریکا برای فروش چند میلیارد دلاری سلاح به عربستان سعودی و امارات بوده که توسط دولت دونالد ترامپ صورت گرفته است؛ قراردادی که دولت ترامپ ، آنرا به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران انجام داده است که بعدها ثابت شد ادعایی بی پایه و اساس است.

مشخص است که کنگره با اقدام دولت ترامپ در امضای قرارداد برای فروش سلاح پیشرفته به عربستان وامارات به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار مخالفت کرد، این درحالیست که هزاران غیرنظامی یمنی در حملات کورکورانه جنگنده های اماراتی وسعودی کشته و یا زخمی شدند.

اما مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، با اعلام وضعیت فوق العاده درباره تهدیدات ادعایی از سوی ایران، این قرارداد را اجرا کرد ؛ قراردادی که به دولت امریکا اجازه می دهد که سلاح را بدون رجوع به کنگره به فروش برساند.

مساله قابل توجه این است که بعد از شهید و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان یمنی با سلاح های آمریکایی که عربستان و امارات از آن استفاده کردند، کنگره تلاش کرد تا از مسئولیت خود در رابطه با آن جنایت ها شانه خالی کند.و آن زمانی بود که "الیوت انگل" رئیس کمیته روابط خارجه در مجلس سنای آمریکا اعلام وضعیت فوق العاده از سوی دولت ترامپ برای اجرای قرارداد تسلیحاتی را "فریبکاری " خواند.

انگل در بیانیه ای که قبل از انتشار این گزارش صادر شد، افزود: از ابتدا ، به دنبال واقعیت علت استفاده از اعلام وضعیت فوق العاده برای فروش سلاح به عربستان و امارات بودیم، زمانی که وضعیت فوق العاده ای وجود نداشت.

این درحالیست که کنگره آمریکا می توانست با فراخوانی برخی از مسئولان وزارت خانه های دفاع و خارجه و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و گوش دادن به اظهارات آنان، از واقعیت مربوط به "تهدیدات ایران" اطمینان حاصل کند و سپس با توجه به آن، تصمیم درست را درباره فروش یا عدم فروش سلاح بگیرد.

مساله قابل توجه این است که در شرایطی که گزارش دفتر بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا از شکست دولت ترامپ در ارزیابی خطرها پرده برداشت، جان غیرنظامیان یمنی به خاطر فروش سلاح به عربستان و امارات ، به خطر افتاد و دروغ "وضعیت فوق العاده" که پمپئو با هدف اجرای قرارداد در ماه مه 2019 آنرا مطرح کرده بود، افشا شد.

اما تیم پمپئو اعلام کرد که کاملا طبق قانون رفتار کرده و هیچ گونه تخلفی در خصوص قانون نظارت بر صادرات اسلحه صورت نگرفته است.

واضح است که ترامپ و پمپئو ارزیابی بسیار دقیقی از خطرات ناشی از فروش سلاح های پیشرفته آمریکایی به عربستان و امارات داشتند و آن ها در جنایت های عربستان سعودی و امارات در یمن شریک هستند.

حملات سعودی ها و اماراتی ها به مهدکودک ها، مدارس ، دانشگاه ها ، اداره ها ، مزارع ، کارخانه ها ، بیمارستان ها و مراسم عزاداری و شادی در یمن طی شش سال گذشته، به آمریکایی ها ثابت کرد که عربستان و امارات، هیچ ارزشی برای جان انسان ها به ویژه برای جان مردم یمن قائل نیستند و نیز ثابت کرد که خود آمریکایی ها نیز فقط به دنبال پول و منافع خود هستند و هیچ ارزشی برای ارزش های انسانی قائل نیستند.

پربیننده ترین خبرها