نقش فرانسه در لبنان و اختلاف نظر با آمریکا

نقش فرانسه در لبنان و اختلاف نظر با آمریکا
پنج‌شنبه 23 مرداد 1399 - 14:05

درحالیکه سیاستمداران و کارشناسان خواهان تشکیل "دولتی جامع" در لبنان هستند که صاحب ابتکار در ارائه راه کارها و روش های جدید بوده و کاملا با "دولت های وحدت ملی " لبنان تشکیل شده از سال 1992 تا به حال متفاوت باشد، "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه در سفر خود به لبنان ، طرح و برنامه جدیدی که تامین کننده خواسته های لبنانی ها در این زمینه باشد، به همراه نداشت.

العالم - نظرکده

سیاستمداران و کارشناسان بر این باورند که اکثر گروه های حاضر در پارلمان لبنان که از پایگاه مردمی برخوردارند، دراین باره اتفاق نظر دارند که باید دولتی جامع در این برهه حساس که کشور در نتیجه انفجار بندر بیروت با شرایطی سخت روبرو است، تشکیل شود. حادثه ای که مانند زلزله ای است که تاثیرات آن نه فقط لبنان، بلکه کشورهای منطقه و جهان نیز از آن متاثر شده اند.

کارشناسان بر این مساله تاکید دارند که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، در دیدار خود با روسای گروه های پارلمانی، موضوع " دولت وحدت ملی " را مطرح کرد. آن ها معتقدند که برخی از این گروه ها، از حرفهای مکرون حمایت کرده اند و تصمیم دارند آنرا عملی کنند.

درحالیکه کارشناسان و سیاستمداران لبنانی گفته اند که یکی از علل اصلی سفر مکرون به لبنان، این است که این کشور، آخرین جای پا برای فرانسه در حوزه دریای مدیترانه است، اما آنها بر این باور هستند که اگر لبنان به سمت شرق گرایش پیدا کند و روابط خود را با سوریه، عراق، ایران ، چین و روسیه تقویت کند، این مساله به ضرر غرب و درصدر آن فرانسه تمام می شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که لبنان به سمت مرحله ای جدید از تهاجم سیاسی درحرکت است و آمریکایی ها حتی یک گام به عقب برنخواهند گشت ، حتی اگر دولت وحدت ملی در لبنان وجود داشته باشد.

به اعتقاد سیاستمداران و کارشناسان لبنانی، آنچه در طول تاریخ مانع از پیشرفت لبنان شده است، توافق نداشتن بر سر جزئیات بوده است، زیرا همیشه بر سر خطوط اصلی و محوری توافق وجود داشته است و اگر رئیس جمهوری فرانسه، جزئیات مورد توافقی را دراختیار نداشته باشد، می توان گفت که عملا طرحی برای لبنان ندارد.

پربیننده ترین خبرها