کابل: مخالفت برخی کشورها موجب تاخیر در آزادی زندانیان طالبان شده است

کابل: مخالفت برخی کشورها موجب تاخیر در آزادی زندانیان طالبان شده است
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 17:50

سخنگوی شورای مصالحه ملی افغانستان مخالفت و ملاحظه برخی از کشورها درباره آزادی زندانیان طالبان را دلیل تاخیر در این روند عنوان کرد.

العالم - آسیا

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد برخی از کشورها درباره آزادی شماری از زندانیان طالبان ملاحظاتی دارند و از همین ‌رو روند آزادی چهارصد زندانی جنجالی طالبان با تأخیر مواجه شده‌است.

اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان هفت روز پیش فرمان آزادی این چهارصد زندانی جنجالی طالبان را صادر کرد؛ اما تاکنون تنها ۸۰ تن از این زندانیان آزاد شده‌اند.

فرانسه یکی از کشورهایی است که درباره آزادی برخی از این زندانیان که در کشتار شهروندان این کشور در افغانستان دخیل بوده‌اند، مخالفت کرده است.

خبرگزاری رویترز از زبان برخی از مقام‌های وزارت خارجه فرانسه نوشت که پاریس درباره آزادی این زندانیان ابراز نگرانی کرده‌است.

نخست وزیر استرالیا نیز گفته‌است که می‌کوشد تا سرباز پیشین ارتش افغانستان که در قتل سه سرباز استرالیایی در زندان به‌سر می‌برد و در میان این زندانیان طالبان است، از زندان خارج نشود.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که روند آزادی این زندانیان ادامه خواهد یافت و دولت افغانستان در حال گفت‌وگو با کشورهایی است که در این باره ملاحظه دارند.

وی افزود: «اعتراضات درباره برخی از زندانیان وجود دارد، اما توقع ما این است که مذاکرات بین‌الافغانی نباید با تأخیر روبه‌رو شود و حکومت افغانستان می‌کوشد تا این مشکل به‌صورتی حل شود که نه فرصت صلح ضایع شود و نه روابط افغانستان با متحدانش تحت تاثیر قرار گیرد.»

منابعی در دولت افغانستان می‌گویند که طالبان بیش از بیست سرباز این کشور را از زندان آزاد نکرده‌اند؛ اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه تا زمانی که چهارصد زندانی آنان از سوی کابل آزاد نشوند، نه تنها در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شرکت نخواهند کرد، بلکه این سربازان را نیز آزاد نمی‌کنند.

مخالفت‌ها درباره آزادی شش زندانی طالبان در واقع سدی تازه در برابر آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دانسته می‌شود – گفت‌وگوهایی که انتظار می‌رفت امروز یک‌شنبه در قطر آغاز شوند.

این مخالفت‌ها در حالی صورت گرفت که طالبان امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت افغانستان را به رسمیت نشناخته و با آن وارد مذاکره نخواهد شد.

طالبان تاکید کرد که تنها با نمایندگان گروه‌های مختلف وارد مذاکره خواهد شد.

قرار بود روز یکشنبه مذاکرات صلح افغانستان آغاز شود، اما روز گذشته برخی منابع و اعضای تیم مذاکره کننده دولت افغانستان از تعویق و تأخیر در برگزاری این مذاکرات خبر دادند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها